Sevkan Uzel
Yıldız Teknik Üniversitesi - Çevirmen/Editör
Norveç Bergen Üniversitesi araştırmacıları, diş eti iltihabı ile Alzheimer hastalığı arasında açık bir bağlantı saptadı. Çalışmanın ayrıntıları Science Advances dergisinden yayımlanan bir makalede paylaşıldı. Aynı bakterinin ayrıca romatizma, KOAH ve yemek borusu kanseri riskini de artırabileceği düşünülüyor.

Ekipten Piotr Mydel, diş eti iltihabına neden olan bakterilerin yani Porphyromonas gingivalis bakterilerinin, ağızdan beyne gidebildiğine ilişkin DNA-temelli kanıtlar elde ettiklerini belirtiyor. Diş etlerinde iltihap oluşmasına yol açan bu bakteriler, beyindeki sinir hücrelerini yok eden bir protein üretiyor ve bunun sonucunda da bellek kaybıyla başlayıp, nihayetinde Alzheimer hastalığına varabilen sonuçlar doğabiliyor.

Mydel, bakterilerin tek başına Alzheimer hastalığına neden olmadığını ama söz konusu bakterilerin varlığının, sonradan hastalığın ortaya çıkması ve hızlı ilerlemesi riskini yükselttiğini vurguluyor. Bununla birlikte, bir de iyi haber veriyor: Bu çalışmadan anlıyoruz ki, Alzheimer hastalığı riskini azaltmak için kişinin yapabileceği bir şey var. "Dişlerinizi fırçalayın ve diş ipi kullanın," diyor Mydel. Özellikle diş eti iltihabı olan ve ailesinde Alzheimer hastası olan kişilerin düzenli olarak diş hekimine gitmesini ve dişlerini temizletmesini salık veriyor.

Diş eti iltihabına neden olan bakterilerin ağızdan beyne gidebildiği ve orada ürettikleri zararlı enzimlerle beyindeki sinir hücrelerine zarar verebildikleri, aslında daha önceden keşfedilmişti. Ancak Mydel ve ekibi, ilk kez olarak insan beyninde bu sürece ilişkin DNA-bazlı kanıt buldu. Alzheimer hastası olan 53 kişiyi inceleyen ekip, vakaların %96'sında o enzimi buldu. Mydel, bu bilgi sayesinde Alzheimer hastalığına karşı yeni ilaçların geliştirilmesinin mümkün olabileceğini düşünüyor ve kendilerinin de bakterilerce üretilen zararlı enzimleri bloke eden bir ilaç geliştirmeyi başardıklarını ekliyor.