Daha Verimli İlaç Geliştirmeye Olanak Sağlayacak Yeni Matematiksel Model

Yeni bir matematiksel model, canlı içinde ilaçların nasıl çalıştığının tahmin edilmesi için ilaç-hedef kinetiklerini kullanarak ilaç keşiflerinin geliştirilmesine bir altyapı sağlamayı hedefliyor. Sto..

Yeni bir matematiksel model, canlı içinde ilaçların nasıl çalıştığının tahmin edilmesi için ilaç-hedef kinetiklerini kullanarak ilaç keşiflerinin geliştirilmesine bir altyapı sağlamayı hedefliyor. Stony Brook University’de kimya ve radyoloji profesörü ve aynı üniversitede bulunan ‘’ Infectious Disease Research at the Institute for Chemical Biology and Drug Discovery (ICB & DD)’’ ’de direktör olan Peter Tonge’un yürüttüğü bu çalışma, Nature Chemical Biology’de yayımlandı.

İlaçlar normalde insan vücudundaki proteinlere bağlanarak çalışırlar. Yeni ilaçların keşfi sürecinde ise araştırmacılar ilaçların belirlenen proteinlere bağlandığına emin olmalıdırlar çünkü ilaç hedeflenen protein yerine başka proteinlere bağlanırsa bu, ilaç zehirlenmelerine ve/veya hasta üzerinde yan etkilere sebep olabilir.

Yayımlanan makalede ise, Dr. Tonge ve çalışma arkadaşları ilaç tedavi indeksini geliştirmeye olanak sağlayan yeni bir yaklaşımı tanımladılar. Dr. Tonge’un belirttiğine göre: ‘’ İlaç geliştirmelerde halihazırda kullanılmakta olan teknikler, vücut içerisindeki ilaç seviyesi dalgalanmalarını ölçemiyorlar. Bu da vücut içerisinde ilacın hareketinin doğru tahmin edilmesini engelliyor.’’ Dr. Tonge yeni geliştirdikleri ve ilacın proteine hangi güçte bağlandığıyla beraber ne kadar uzun süreli bağlandığını temel alan matematiksel model sayesinde, ilacın aktivitesini daha doğru tahmin edebildiklerini öne sürüyor.

Araştırmacılar bu yaklaşımı, insanda hastalık yapan Pseudomonas aeruginosa’yı hedef alan bir antibakteriyel etken maddenin vücut içi aktivitesini doğru tahmin ederek de doğruladılar.

Dr. Tonge’nin belirttiğine bu yaklaşım enzim inhibisyonunu( ya da ilaç-hedef kinetiklerini) doğru bir şekilde ölçebilen ilk farmakokinetik-farmakodinamik model olma özelliğini taşıyor.

Araştırmacılar bu model ve bütün bu yaklaşım sayesinde, ilaç seçimi ve geliştirilmesinin ciddi bir şekilde iyileştirilebileceğine inanıyorlar.

Kaynak: Stony Brook University. (2015, April 20). New model to predict pharmacodynamic activity may improve drug discovery. ScienceDaily. Retrieved April 23, 2015 from www.sciencedaily.com/releases/2015/04/150420111359.htm