Çürümüş Meyveler ve Alkol Tüketimi

Araştırmacıların yaptığı yeni bir çalışma insan atalarımızın alkol tüketme alışkanlığını yaklaşık 10 milyon yıl önce kazandığını gösteriyor; yani modern insanın içki mayalamaya başlamasından çok daha ..

Araştırmacıların yaptığı yeni bir çalışma insan atalarımızın alkol tüketme alışkanlığını yaklaşık 10 milyon yıl önce kazandığını gösteriyor; yani modern insanın içki mayalamaya başlamasından çok daha önce…Peki ya nasıl?
Bugün, sırt ağrısı ve aşırı tuz, yağ, şeker tüketimi gibi modern insanın pek çok probleminin evrimsel bir geçmişi oluğunu biliyoruz. Yapılan yeni bir çalışmada ise modern insanın etanol (alkol) tüketimi alışkanlığı araştırıldı.
İnsan atalarımızda alkol sindirme yeteneğinin nasıl evrildiğini anlayabilmek amacıyla, bir grup sindirim enziminin üretiminden sorumlu ADH4 gen ailesi üzerine yoğunlaşıldı. Bu enzimler primatların mide, boğaz ve dilinde bulunmakla birlikte, etanol (alkol)ü metabolize edebilen ilk enzimlerdir.
Araştırmacılar bu çalışmada, 28 farklı memeli hayvanın ADH4 genlerine bakarak bu genlerin ne kadar yakından ilişkili olduğunu ve bu canlıların ortak atalarından ne zaman ayrılarak farklılaştıklarını incelediler. Toplamda, primat evriminin 70 milyon yıllık süreci incelendi. Böylelikle, ADH4 geninin yıllar içinde nasıl evrildiği ve bu memelilerin atalarındaki ADH4 genlerinin nasıl bir yapıda olduğu araştırılmış oldu.
Sonuçlar, insan atalarımıza gelişmiş alkol (etanol) sindirme özelliğini bahşeden tek bir genetik mutasyonun 10 milyon yıl önce ortaya çıktığını gösterdi. Bu mutasyonun zamanlaması ise ağaçlardan toprağa iniş zamanı ile çakışmakta. Muhtemelen, alkol (etanol) tüketebilme özelliği insan atalarımızın besin azlığında yere düşen çürümüş meyveleri yiyerek beslenebilmesini sağladı ve alkol bu noktada onların ikinci besin tercihiydi.