Çok Uzakta Parlak Aurora

Gökbilimciler, Güneş Sistemi dışındaki bir cisimde ilk kez aurora(kutup ışığı) oluşumu tespit ettiler. (Kahverengi cüceler, içerdikleri yoğun hidrojen konsantrasyonuna rağmen füzyonu başlatacak kadar ..

Gökbilimciler, Güneş Sistemi dışındaki bir cisimde ilk kez aurora(kutup ışığı) oluşumu tespit ettiler. (Kahverengi cüceler, içerdikleri yoğun hidrojen konsantrasyonuna rağmen füzyonu başlatacak kadar kütleye sahip olmadıklarından “başarısız yıldız” olarak da adlandırılır. Ağır gaz devi gezegenlerle hafif yıldızlar arasında sınıflandırılan gök cisimleridir. Sergiledikleri bazı özellikler yıldızlarla, bazıları gezegenlerle ortaklık gösterir.)

20 ışık yılı uzağımızdaki bir kahverengi cüceyi (LSRJ 1835+3259), dünyanın en büyük radyo teleskobu olan Ulusal Radyo Astronomi Gözlemevi’ndeki Çok Büyük Dizi ve bazı optik teleskoplarla inceleyen Caltech Üniversitesi’nden bilim insanları, gözledikleri auroranın Güneş Sistemi içinde oluşanlardan yüzbinlerce kat daha parlak olduğunu tahmin ediyorlar.

Kahverengi cücede keşfedilen auroranın çizimsel gösterimi (Chuck Carter and Gregg Hallinan/Caltech)

Aurora, kozmik ışınlar ve yıldız rüzgârlarının getirdiği yüklü parçacıkların cismin manyetosferine girerek hız kazanması ve cismin üst atmosferindeki gaz atomlarıyla etkileşime girip parlak ışımalar oluşturması sonucunda ortaya çıkar. Diğer taraftan, kahverengi cücelerin etrafında yıldız rüzgârı oluşturacak bir yıldız bulunmadığından bu kadar parlak auroralara neyin neden olduğu merak konusu. Araştırmayı yapan bilim insanlarına göre; bu kahverengi gezegenin çevresinde yörüngede olan gezegenlerin dönüşlerine bağlı oluşturdukları akım auroraların kaynağı olabilir, ancak kesin bir yargıya varmak için izlenen auroranın tam olarak haritalanması gerekiyor.

Bu çalışmanın ötegezegen incelemeleri üzerine de olumlu bir etkisi olması bekleniyor. Auroraların oluşması, cismin bir atmosfere ve aynı zamanda manyetik alana sahip olduğunu göstermesi açısından önemliyken, bu şartlar “yaşanılabilirlik” açısından önemli birer ölçüt kabul ediliyor.

Kaynak: Caltech Üniversitesi “”Failed Stars” Host Powerful Auroral Displays”<http://www.caltech.edu/news/failed-stars-host-powerful-auroral-displays-47428>