Çipte İnsan Plasentası Geliştiriliyor

Akciğerlerden beyine kadar laboratuvar koşullarında geliştirilen organ dokuları, araştırmacılara dokulardaki hücrelerin nasıl çalıştığına dair oldukça fazla bilgi sunuyor. Şimdi ise, araştırmacılar; h..

Akciğerlerden beyine kadar laboratuvar koşullarında geliştirilen organ dokuları, araştırmacılara dokulardaki hücrelerin nasıl çalıştığına dair oldukça fazla bilgi sunuyor. Şimdi ise, araştırmacılar; hamilelik sırasında anne ile fetus arasında bağlantı olan geçici organ plasentaya dair daha iyi bir kavrayış geliştirmek için teknolojiyi kullanıyorlar.

Plasentanın birincil görevi; anne ve çocuk arasında bir “geçiş güvenliği sorumlusu” gibi davranmaktır. Plasenta, zararlı elementleri; örneğin, maruz kalınan çevresel kimyasallar ya da hastalığa sebep olan bakteri veya virüsleri dışarıda bırakırken, besin ve oksijen gibi faydalı şeyleri bebeğe gönderir. Eğer plasenta zarar görürse ya da doğru şekilde çalışmazsa, bu durum hem annenin hem de bebeğin sağlığı için tehlike oluşturur.

Araştırmacılar; plasentanın zararlı şeyleri dışarıda bırakıp faydalı şeyleri bebeğe taşıma mekanizmasını nasıl işlettiğini tam olarak bilmiyorlar. Uzun zaman alması, hastalar arasında fazlasıyla çeşitlilik göstermesi ve fetus için riskli olmasından kaynaklı olarak hepimizin bildiği gibi insanlarda plasenta üzerinde çalışma yapmak oldukça zordur. Öte yandan, geçmişte hayvanlar üzerinde plasentaya dair birçok çalışma yapılmıştı. Hayvanlar üzerindeki çalışmalar plasentanın nasıl çalıştığına dair biraz olsun bir aydınlatma oluşturdu, fakat ne var ki; hayvanlardaki doku insanlarınkiyle tamamen aynı değildir.

Çipte plasenta geliştirmede; araştırma ekibi, plasentadan alınmış anneye ait hücreler ve umbilikal kord (göbek bağı) örneğinden alınan fetal (cenine ait) hücreler arasında yarı geçirgen bir zar oluşturmak için insan dokularını kullandı. Araştırmacılar deneyde glikoz (basit şeker) kullanarak sistemi test ettiler ve sistemin tıpkı vücudun yaptığı gibi şekeri anneden çocuğa transfer ettiğini gözlemlediler.

Araştırmacılar, cihazın plasentaya dair yürütülecek çalışmaların daha ucuz olmasına ve plasentanın nasıl çalıştığına dair ve plasenta temelli hastalıkları nasıl en iyi şekilde tedavi etmeye ilişkin daha etkin çalışmalara olanak tanıyacağı noktasında umutlular.

Petri Kabında Meme Büyültüldü !

Çalışma Referansı: Ji Soo Lee, Roberto Romero, Yu Mi Han, Hee Chan Kim, Chong Jai Kim, Joon-Seok Hong, Dongeun Huh. Placenta-on-a-chip: a novel platform to study the biology of the human placenta. The Journal of Maternal-Fetal & Neonatal Medicine, 2015; 1 DOI:10.3109/14767058.2015.1038518