Gürkan Akçay
Kardeşler arasında benzerlik olmaması alışılmadık bir durum değildir, fakat ilk bakışta birbirinin kutupsal zıttı gibi gözüken -kapak görselindeki- bu iki güzel kızın yalnızca kardeş olduklarına değil, aslında ikiz olduklarına bile inanmakta güçlük çekebilirsiniz. Genetik oldukça büyüleyici değil mi?

Fotoğrafta gördüğünüz gibi; Lucy (soldaki) açık tenli, mavi gözlü ve kızıl saçlı. Öte yandan sağdaki Maria'nın ise koyu renkte bir teni, koyu kahverengi gözleri ve dolgun, bukle bukle siyah saçları var. Bu güzel kızların birçok erkeğin dikkatini çekecekleri de kuvvetle muhtemel. Sokakta onları gören birçok insan ise ikiz olduklarına inanmıyor. Peki bu ikizlerin fiziksel anlamda bir benzerlik göstermemelerinin arkasındaki bilim nedir?

Kızların annesi Donna, yarı-Jamaikalı iken, babaları Vince ise beyaz tenli. Şuanda muhtemelen bu kızların tek yumurta ikizi olamayacaklarını düşünüyorsunuz. Tek yumurta ikizi durumu; tek bir spermin yumurtayı dölledikten hemen sonra yumurtanın genetik olarak ikiye ayrılması ve ayrı embriyoların oluşması durumudur. Öte yandan, tek yumurta olmayan ikiz kardeşler durumu ise annenin iki yumurtayı aynı anda salması ve iki yumurtanın farklı iki sperm tarafından döllenmesiyle oluşur. Tek yumurta olmayan ikizlerde genetik benzerliği tıpkı normal kardeşlerdeki gibi DNA'larının %50'si şeklindedir.

Peki bu iki kızdaki durum nedir?

Anneleri Donna'nın hem siyah hem de beyaz deri genleri taşıyor olması sayesinde, şans eseri olarak Lucy'ye kalıtsal olarak beyaz deri genleri aktarılırken, buna karşın Maria'ya ise siyah deri genleri aktarıldı. Bu tarz çarpıcı kalıtımlar alışılmadıktır, fakat mümkündür. Çoğu zaman çocuklar; kardeşlerinde de olduğu gibi ebeveynlerinin özelliklerinin kalıtsal olarak "karışımıdırlar." İkiz durumlarında ise, çocuklara ebeveynlerinin farklı özellikleri genetik olarak miras kalır. Ek olarak, Afro-Karayipli kalıtımına sahip birçok İngiliz birey direkt olarak beyaz Avrupalı soyundan gelirler. Bu durum da; beyaz tenli döllerin (yavruların) üretilmesi şansını artırıyor.

Kaynak: Justine Alford, "The Science Of How These Twin Sisters Look So Different", http://www.iflscience.com/health-and-medicine/interesting-genetics-these-girls-are-twins