Bu Gene Sahip Kadınlar Aldatmaya Daha Meyilli

Söz konusu sadakatsizlikse, böyle durumlarda erkekler genellikle biyolojik dürtülerini suçlayarak işin içinden sıyrılmaya çalışırlar. Fakat yeni yapılan bir araştırma, kadınların da aldatma dürtüsünün..

Söz konusu sadakatsizlikse, böyle durumlarda erkekler genellikle biyolojik dürtülerini suçlayarak işin içinden sıyrılmaya çalışırlar. Fakat yeni yapılan bir araştırma, kadınların da aldatma dürtüsünün genetikle ilgili olabileceğini ileri sürüyor.

Bilimciler, kadınların özellikle sadakatsizlik eğilimiyle bağlantılı olarak gözüken bir gen buldular.

Geçen yılın sonunda yayımlanan bir çalışmada, yaşları 18 ve 49 arasında değişen 7400 ikizin uzun süreli ilişkileri üzerine araştırma yapıldı. Katılımcılardan erkeklerin %9.8‘i ve kadınların %6.4′ü geçen 12 ay içerisinde en az bir kez aldatma vakası yaşamış.

Sonrasında araştırmacılar bütün genleri ortak olan tek yumurta ikizlerinin aldatma oranları ile daha az ortak gene sahip çift yumurta ikizlerinin aldatma oranları arasındaki farkı karşılaştırdılar. Sonuçlar erkeklerdeki sadakatsizliğin %63 oranında çeşitlilik gösterdiğini ve kadınlarda %40 oranında genlerle ilgili olabileceğini gösteriyor.

Avustralya’daki University of Queensland ‘den araştırmanın öncüsü Brendan Zietsch:

“Belli bir geni izole etmek oldukça zordur, çünkü bir davranışı etkileyen binlerce gen vardır ve tek bir genin etkisi oldukça küçüktür. Fakat biz, kadınlarda sadakatsizliği etkileyen spesifik bir gene dair kesin olmayan bir delil bulduk” diyor.

Söz konusu gen ise hayvanlarda güven, empati ve cinsel bağlılığı oluşturmak sorumlu olan vazopresin reseptör geni. Dolayısıyla bu genin cinsel davranış üzerinde bir tür etkiye sahip olabileceği akla uygun geliyor. Fakat ilginç ki; bu genin erkeklerde gelişi güzel bir şekilde cinsel ilişkiye girme haline bir etkisi yok.

Elbette ki korelasyon eşit bir nedenselliğe sahip değil, fakat hayvan modellerindeki araştırma; vazopresin –benzer şekilde duygularımızla ilgili dopamin ve oksitosin gibi diğer hormonlar da– sadakat üzerinde düşünülenden daha fazla rol alıyor olabileceğine destek sunuyor.

Araştırma büyük oranda, çok farklı yaşam biçimlerine sahip iki yakın akraba türü olan tarla faresi üzerine yoğunlaştı. Çayır faresi tek eşli iken, dağ faresi ise gelişi güzel bir cinsel ilişki davranışına sahip.

Araştırmacılar bu iki türün cinsel davranışları arasındaki farklılığın beyinlerindeki vazopresin konumlanmasının farklılığı (bu farklı konumlanış genin etkisini değiştirir) ile açıklanabileceği bulgusuna ulaştılar. Çünkü bilimciler; aldatıcı dağ faresinin vazopresin reseptör geninin etkisini değiştirerek onu sadık bir erkek haline getirmenin mümkün olduğunu gösterdiler. Araştırmacılar oksitosin (aşk hormonu) reseptör geninde değişiklikler meydana getirerek aynı şeyi dişilerde de yapabiliyorlar.

Daha fazla araştırmaya ihtiyaç duyulmakla birlikte, bu araştırma biyologlara en büyük sorulardan birisi olan: “evrimsel süreçte kadınları aldatmaya iten şey nedir?” sorusuna yanıt bulmada yardımcı olabilir.

Erkekler düşünüldüğünde aldatmaya dair evrimsel süreçteki faydalar oldukça açık, ancak yalnızca sınırlı sayıda yavru doğuran dişiler için aldatmaya dair avantajlar belirgin değil.

Öyle ya da böyle insanların ve hayvanların neden sadık kaldığı ya da kalmadığını anlamanın kilit noktası birkaç “anahtar” hormonun genetik programlamasında yatıyor olabilir.

Kaynak: Fiona Macdonald, “Women with this gene are more likely to cheat, research suggests”, http://www.sciencealert.com/women-with-this-gene-are-more-likely-to-cheat-on-their-partners-research-suggests