Yakın Akrabamız Bonobonun Genom Dizilimi Tamamlandı

Max Planck Enstitüsü Evrimsel Antropoloji birimi tarafından yürütülen araştırmada, uluslararası bir araştırma ekibi, son büyük ape, bonobo’nun genom analizini ve DNA nükleotit dizileme işlemini ..

Max Planck Enstitüsü Evrimsel Antropoloji birimi tarafından yürütülen araştırmada, uluslararası bir araştırma ekibi, son büyük ape, bonobo’nun genom analizini ve DNA nükleotit dizileme işlemini tamamladı. Bonobo’lar, şempanzelerle birlikte insanın bilinen yaşayan en yakın akrabalarıdır. Çoğunlukla, canı yakın, barışcı, arkadaş yanlısı ve yoğun seksüel davranışlarıyla bilinirler. Genomun tüm nükleotitlerinin dizilenmesi, apelerin arasındaki evrimsel ilişkilerin ve benzer özelilklerin ortaya çıkışının anlaşılması için yeni bakış açıları getirecektir, hiç şüphesiz.

Dizilenen genom, Ulindi adında bir dişi bonobo’dan sağlanmıştı. Diğer büyük apelerden – goril, şempanze ve orangutan- de sağlanmış olan genom sekanslarına zincirin son halkası olan bonobo genomuda eklenince tüm ape genomlarının nükleotit dizileri elde edilmiş oldu. Buradan yola çıkarak apelerin birbiriyle ve insanlarla ilişkileri de yakın zaman için de artan araştırmalar ile daha kolay bir şekilde saptanabilecek.

bonob-genom-dizilimi-tamamlandi-bilimfilicom

Dizilenen genomun alındığı dişi bonobo Ulindi – Görsel : Michael Seres

Genom sekansları arasında yapılan karşılaştırmalar insanların hem şempanzeler hem de bonobolarla arasındaki genom farkının yaklaşık %1.3 olduğu tespit edildi. Şempanzeler ile bonobo’lar ise çok daha yakın akraba, aralarında yalnızca %0.4 genom farkı var.

Orta Afrika’da bonobo ve şempanzelerin yaşadıkları bölgeler de birbirine çok yakın ve sadece Kongo Nehri ile birbirinden ayrılıyor. En genel geçer hipoteze göre, şempanze ve bonoboların atası olan primatların Kongo Nehri’nin oluşumu ve büyümesi ile birbirinden ayrılarak iki ayrı evrim kolunu oluşturduğu düşünülüyor. Bonobo ve şempanzeler arasındaki ilişkinin incelenmesinde, herhangi bir iki ayrı tür arası üreme (interbreeding) gerçekleşmediği ve net bir tür ayrılığı oluştuğu ortaya çıktı.

Şempanzeler ve bonoboların insanlardan evrimsel uzaklığı neredeyse eşit gibi görülsede, genomun belli bazı bölgelerinin analizi bonobo’nun insana şempanzelerden daha yakın olduğunu gösteriyor. Bununla birlikte şempanzelerin daha yakın olduğunu gösterecek genom partisyonları da mevcut.

Bundan sonra dizayn edilecek çalışmalar ile, bu genetik farklılık ve benzerliklerin davranışsal etkilerini ve bağlarını ortaya çıkması bekleniyor.

Referans : Kay Prüfer, Kasper Munch, Ines Hellmann, Keiko Akagi, Jason R. Miller, Brian Walenz, Sergey Koren, Granger Sutton, Chinnappa Kodira, Roger Winer, James R. Knight, James C. Mullikin, Stephen J. Meader, Chris P. Ponting, Gerton Lunter, Saneyuki Higashino, Asger Hobolth, Julien Dutheil, Emre Karakoç, Can Alkan, Saba Sajjadian, Claudia Rita Catacchio, Mario Ventura, Tomas Marques-Bonet, Evan E. Eichler, Claudine André, Rebeca Atencia, Lawrence Mugisha, Jörg Junhold, Nick Patterson, Michael Siebauer, Jeffrey M. Good, Anne Fischer, Susan E. Ptak, Michael Lachmann, David E. Symer, Thomas Mailund, Mikkel H. Schierup, Aida M. Andrés, Janet Kelso, Svante Pääbo. The bonobo genome compared with the chimpanzee and human genomes. Nature, 2012; DOI: 10.1038/nature11128