Gürkan Akçay

Araştırmacılar, evrimsel biyolojideki en büyük gizemlerden birinin ortaya çıkmasına yardımcı olacak olan bir balık türünü incelediler. Birçok hayvan ve bitki türünde, aynı populasyona ait olmalarına rağmen değişik renklerde olabiliyorlar. Bu durum evrimsel biyoloji alanındaki gizemlerden birisiydi. Fakat bu gizemli durum, yani; doğal seçilimde neden yalnızca tek bir rengin ortaya çıkmadığı gizemi açığa kavuşturuldu.
Journal of Evolutionary Biology'de yayınlanan araştırma, Orta Amerika tatlı sularındaki bir balık türündeki farklı renkler in nasıl ortaya çıktığının mekanizmalarına yoğunlaştı. Monash Üniversitesi'nden PhD öğrencisi ve araştırma ekibinden Will Sowersby, bir populasyondaki değişik renk biçimlerinin sebeplerinin (teoride bu biçimler doğal seçilime eşit oranda maruz kalmalılardır) evrimsel biyolojinin hala cevabını aradığı sorular olduğunu ve birçok tür için hala bilinmezliğini koruduğunu söyledi. Sowersby: "Bu araştırmanın önemi; doğada aynı hayvan türünün değişik biçimlerinin neden ve nasıl varolduğu sorusunun arkasında saklanıyor. Aynı türün değişik renk biçimleri biyolojik çeşitliliğin çarpıcı örneklerinden birisidir, henüz adaptiv önemi ve evrimsel süreçte neden ortaya çıktığı bilinmezliğini koruyor." dedi. Araştırma ekibi kırmızı şeytan ciklet balığı olarak bilinen bir balık türünün birisi koyu renk ( gri üzerine siyah şeritleri olan) ve diğeri de sarı renkte olmak üzere iki rengi üzerinde incelemeler yaptılar. Sarı renkteki balık genetik olarak baskın durumdadır fakat koyu renkli balık daha yaygındır. Sowersby; bu türün koyu renkli bireylerinin çevresiyle kamufle olabilmek için vücut rengini değiştirebildiğini söylüyor. Araştırma ekibi, bu durumun; bir türün aynı populasyonda değişik renkte bireylerinin nasıl ortaya çıktığı ve neden sarı renkli balığın daha nadir bulunan birey olduğuna dair etkisini gözlemlemek istediler. Ekip; kırmızı şeytan ciklet balıklarını koyu ve açık renkteki yüzeylerde filme aldılar. Alınan anlık görüntüler balığın vücut renginde ne kadar değişiklik yaptığını ölçebilmek için analiz edildi. Analizler neticesinde, araştırma ekibi; koyu renkli balığın vücut parlaklığını yüzeye kamufle olabilmek için yüzeyin rengine bağlı olarak değiştirebildiğini ancak sarı renkli olanın bu değişimi yapamadığı bulgusuna ulaştılar. Sowersby; elde edilen sonuçların çevreye kamufle olabilmek için geliştirilen yetilerin doğada farklı renklerin ortaya çıkmasında önemli bir role sahip olduğunu gösterdiğini söylüyor ve ekliyor: "Farklı renklerin; koyu ve sarı bireylerin değişik avcıların avları olmasına ve değişik değişik çevresel koşullar altında nasıl bir etkisi olduğunu anlayabilmek için daha fazla çalışmalar gerekli." Makale Referansı: Will Sowersby, Topi K. Lehtonen, Bob B. M. Wong. Background matching ability and the maintenance of a colour polymorphism in the red devil cichlid.Journal of Evolutionary Biology, 2014; DOI: 10.1111/jeb.12572 Kaynak: Monash University