Baran Bozdağ
Yeni bir çalışma, daha önce sanılanın aksine, DNA molekülünün kendisinin, bir kromozomu oluşturan materyallerin yalnızca yarısı olduğunu ortaya koydu. Araştırmacılar kromozomların yapılarının yaklaşık %47'lik bir kısmının, genetik materyalin etrafını saran gizemli bir kılıf olduğunu belirtiyor.

Bu kılıfın fonksiyonunun ne olduğu tam bilinmemekle beraber, araştırmacılar hücre bölünmesinin temel süreci sırasında kromozomları birbirinden izole tutuyor olabileceğini öne sürüyor. Bahsedilen bu kromozom çeperinin, hücre bölünürken ortaya çıkan ve bazı kanser formları ve doğumsal kusurlarla ilişkili hastalıkların özelliği olan hataların oluşmasını engellemeye yardım ediyor olabileceğini belirtiyor.

Araştırmacılar, gelişmiş görüntüleme teknikleri kullanarak, ilk kez 46 insan kromozomunun (hücrelerin içerisindeki, genetik materyalimizi barındıran yapıların)  tamamının detaylı 3 boyutlu modelini oluşturdu.

1882'deki keşiflerinden sonra, kromozomlar yoğunlaştırılmış çalışmaların odağıydı. Büyük teknik gelişmelere rağmen, kromozomların tümünün yapısı ve organizasyonu halen gizemini sürdürmekte.

University of Edinburgh'tan araştırmacılar, kromozomların yapısının eşi benzeri görülmemiş bir detayda çalışılmasına olanak sağlayan hassas bir mikroskobik teknik geliştirdi.  3D-CLEM olarak bilinen bu metod ile,  ışık ve elektron mikroskobisinin hesaba dayalı modelleme yazılımı ile birleşmesi sonucu yüksek çözünürlükte 3 boyutlu kromozom görüntüsü elde edildi.

Görüntülerin analizleri ise, DNA ve kromatin olarak bilinen destekleyici proteinlerin kromozomların %53 ila 70'ini oluşturduğunu ortaya çıkardı. Geriye kalan %30 ila 47 ise kromozom çeperinden oluşmakta.

Çalışmaya öncülüğü yapan, University of Edinburgh,  Biyolojik Bilimler Okulu'ndan Dr. Daniel Booth şöyle diyor:  "Kromozomları çalışmak için geliştirdiğimiz görüntüleme tekniği çığır açıcı nitelikte. İlk kez 46 insan kromozomunun yapısını tanımlamak, yaklaşık 100 yıldır hiç tartışılmayan 'kromozomların neredeyse sadece kromatinden oluştuğu varsayımı'nı tekrar sorgulattı."

Çalışmayı Dr. Daniel Booth ile beraber yürüten Profesör Bill Earnshaw ise yaptığı açıklamada, genetik materyal başka bir materyalden oluşan kalın bir tabaka ile kaplı olduğundan, kromozomların nasıl inşa edildiğini  ve hücre bölündüğünde nasıl ayrıldığını tekrar düşünmek zorunda olduğumuzu belirtti.

Makale Referans: Daniel G. Booth, Alison J. Beckett, Oscar Molina, Itaru Samejima, Hiroshi Masumoto, Natalay Kouprina, Vladimir Larionov, Ian A. Prior, William C. Earnshaw. 3D-CLEM Reveals that a Major Portion of Mitotic Chromosomes Is Not Chromatin. Molecular Cell, 2016; 64 (4): 790 DOI: 10.1016/j.molcel.2016.10.009