Bilim İnsanları, Omurilikte Zarar Görmüş Sinir Hücrelerini Yenilemeyi Başardılar!

Amerika’da felçli fareler üzerinde çalışma yürüten bilim insanları, sakatlıktan sonra omurganın yenilenmesi sağlanarak felçli insanların yürüyebilmelerinin mümkün olabileceğini müjdelediler. Bil..

Amerika’da felçli fareler üzerinde çalışma yürüten bilim insanları, sakatlıktan sonra omurganın yenilenmesi sağlanarak felçli insanların yürüyebilmelerinin mümkün olabileceğini müjdelediler. Bilim insanları bu çalışmalarını Proceedings of the National Academy of Science’ da yayımladılar. Araştırmacılara göre; artemin tedavisiyle, büyük ve küçük duyumsal nöronların yenilenmesi mümkün.

Tufts University School of Medicine’dan araştırmacılar, omurgaya dallanan ana sinir lifleri demeti olan ve vücuttan hisleri beyne taşıyan dorsal kökten, omurgaları ezilmiş laboratuvar fareleri üzerinde çalıştılar. Ezilmiş omurgayı, nöronların büyümesine ve çalışmasına yardımcı olan, ‘artemin’ adı verilen protein ile tedavi etmeyi denediler. Tedaviden birkaç hafta sonra sinir lifleri, başarılı bir şekilde yenilendi ve sinyalleri 4 santimetre iletebildi.

Fizyolog Eric Frank’ın belirttiğine göre; “Bu rakam (4cm) Merkezi Sinir Sistemi yenilenmesi üzerine yapılan çalışmalarda daha önce elde edilenden, dikkate değer bir şekilde fazla.” Fakat, bilim insanlarının kat etmesi gereken daha çok uzun bir yol var.

Dört santimetrenin önemine gelecek olursak, Frank’ın belirttiğine göre: “Yenilenen sinir lifleri, omurilik ve beyin sapına doğru tekrar büyüyor.” Ayrıca, bunun çok genç sayılmayacak birkaç aylık laboratuvar farelerinde elde edildiği de düşünülürse, bu mesafenin ne kadar etkileyici olduğu ortaya çıkıyor.

Sonuçlar gösteriyor ki, kimyasal yönlendirme ile sinir liflerinin hedeflenen alanlara, dirençli yaşlı omurilikte bile bağlanabilmesi mümkün. Yani, artemin bütün sinir liflerinin yenilenmesini sağlayamasa bile- çünkü bazı sinir lifleri artemini kabul etmiyor- diğer nöronların yenilenmeye bir yardımı dokunacağı kesin.

Bilim insanlarının karşılarındaki zorluk ise, yenilenen sinir hücrelerinin bağlanmasının sağlanması. Eğer bu başarılabilirse, araştırmacılar felçli insanların hayatlarını iyileştirmeyi sağlayabilirler.

Kaynak: ScienceAlert (May 7, 2015), Scientists have regenerated nerves after spinal cord injury, Sciencealert.com, Retrieved 9 May 2015 from http://www.sciencealert.com/scientists-have-regenerated-nerves-after-spinal-cord-injury