Atık CD ve DVD’ler Karbon Salınımını Kontrol Altına Almada Kullanılabilirler

İnternetin yaygın kullanımı sayesinde birçoğumuz filmleri ve muzikleri artık CD ve DVD olarak almak yerine, internet ortamından satın alıyor ya da download ediyoruz. Fakat hali hazırda satın alınmış y..

İnternetin yaygın kullanımı sayesinde birçoğumuz filmleri ve muzikleri artık CD ve DVD olarak almak yerine, internet ortamından satın alıyor ya da download ediyoruz. Fakat hali hazırda satın alınmış ya da üretilmiş olan CD ve DVD ’lerden artık kullanılmayacak duruma gelenlerin sonu ya atık gömme sahaları ya da geri dönüşüm olacak gibi görünüyor.  ACS Sustainable Chemistry & Engineering dergisinde yayınlanan çalışmada ise bilim insanları daha farklı bir yol öneriyorlar. Araştırmacılara göre; gözden çıkarılmış ve atık durumuna geçmiş disklerin, sera gazı salınımının kontrol altına alınmasında kullanılması mümkün. Bilim insanları yayımladıkları makalede disklerin, birçok bileşiği ve en önemlisi karbon dioksiti tutabilecek bir malzemeye çevrilebileceği bir yöntemi sunuyorlar.

Mietek Jaroniec ile Polonya ve Amerikadan çalışma arkadaşları, üreticilerin aktif kömür üretmek için genellikle kömür ya da odun kullandıklarının altını çiziyorlar.

Daha sonra bu malzeme, kafeinsizleştirmeden gaz pürifikasyonuna kadar geniş bir uygulama yelpazesine dahil ediliyor. Fakat, bilim insanları ayrıca aktif kömürü, günlük kullanımdaki plastik ürünlerden de çıkartabiliyorlar. Jaroniec’in takımı da bu uygulamayı, atık kolumuzun hızlı büyüyen parçası optik disklerde deniyorlar.

Araştırmacılar disk parçalarını, geniş yüzey alanına sahip ve ince gözenek büyük hacimli olmak üzere iki çeşit aktif kömür üretiminde kullanabiliyorlar. Bu anahtar özellikler sayesinde malzemeler, karbon dioksiti tutabiliyorlar. Bu malzemeler ayrıca, hidrojen gazını ve sanaide kullanılan kanserojen bileşik benzeni adsorbe edebiliyor yani yüzeyinde toplayabiliyor.

Makenin yazarlarının belirttiğine göre, ürettikleri malzemenin uçucu organik bileşiklerin ayrılmasında ve hidrojen depolamada kullanılması da mümkün.

Makale Referansı:

Jerzy Choma, Michal Marszewski, Lukasz Osuchowski, Jacek Jagiello, Aleksandra Dziura, Mietek Jaroniec. Adsorption Properties of Activated Carbons Prepared from Waste CDs and DVDs. ACS Sustainable Chemistry & Engineering, 2015; 3 (4): 733 DOI: 10.1021/acssuschemeng.5b00036

American Chemical Society. (2015, April 8). How unwanted CDs and DVDs could help cut carbon emissions. ScienceDaily. Retrieved April 12, 2015 from www.sciencedaily.com/releases/2015/04/150408113752.htm