Gürkan Akçay
Tipik ışıklandırma fizyolojimizi etkiliyor kuşkusuz. Daha iyi ışıklandırmanın bu fizyolojik etkileri azaltabileceğini biliyoruz. Yani; bazı ayarlamalarla tabletlerden, akıllı telefonlardan e-readerlardan (elektronik okuyucu) yayılan parlak mavi ışıktan kaçınabiliriz.

Bu cihazlar geceleri kullanıldığında uyku-tetikleyici hormon olan melatonin salgısını bastırabilecek yeterlilikte mavi ışık yayarlar ve dinlendirici bir uykuyu mümkün kılan biyolojik mekanizma olan vücudumuzun sirkadyen ritimlerinde bozulmalar meydana getirir.

Philosophical Transactions of the Royal Society B. 'de yayınlanan  makalede Yale University 'den araştırmacılar sirkadyen bozulmanın uzun vadedeki belirlenen etkilerini ve kısa vadede bilinen etkilerini açıkladılar.

Araştırmacılar; çalışmanın, aydınlatmanın sağlığımız üzerindeki bugüne kadar bilinen etkilerinin yeni bir analizi ve sentezi olduğunu söylüyorlar.

Makalenin yazarlarından Stevens:

" Tam olarak bilemiyoruz ancak aydınlatmanın uzun vadede göğüs kanseri, obezite, diyabet, depresyon ve diğer muhtemel kanser türleri gibi hastalıklarla bir ilişkisinin olduğuna dair giderek de artan bir delil çokluğu var." diyor.

Araştırmacılar; akıllı telefonlar ve tabletler daha da yaygınlaştıkça, bu cihazlardan yayılan ışığın biyolojimiz üzerindeki etkilerine dair duyarlılığın da artacağını söylüyorlar.

Yapılan bir başka çalışmada ise; geceleri e-readerlar (elektronik kitap) ile kitap okuyan bireyler ve normal kitap okuyan bireyler kıyaslanmış, arada müthiş bir farklılık olduğu gözlemlenmişti. E-readerlar ile kitap okuyan bireylerde melatonin salgısının geciktiği ortaya konmuştu.

Makaleye göre; akşamları ne kadar ışığa maruz kaldığınız önemli. Bu demek değil ki her akşam saat 8'de ışıkları kapatmalısınız. Ancak kitap okuyacaksanız bir e-reader yerine normal kitaptan okumayı tercih edin. Bu da biyolojik saatinizdeki bozulmayı en aza indirgeyebilmenizi sağlar. Aksi kanıtlanana kadar en iyisi; sirkadyen ritimlerinizi en az etkileyen daha az bir ışık kullanmanız, tıpkı parlak bir ampuldeki daha kırmızı bir ışık gibi.

Konuyla ilgili benzer içeriklerimiz:

Sirkadiyen Ritimlerin “Reset Butonu” Bulundu

İnsomnia Nedir ve Nasıl Kurtulabiliriz?

Araştırma Referansı: R. G. Stevens, Y. Zhu. Electric light, particularly at night, disrupts human circadian rhythmicity: is that a problem? Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 2015; 370 (1667): 20140120 DOI:10.1098/rstb.2014.0120