Dev Ape Gigantopithecus Neden Yok Oldu?

İki büyük evrim araştırma merkezi -Tübingen’deki University of Tübingen Senckenberg Center for Human Evolution and Palaeoenvironment (HEP) ve Frankfurt’ta bulunan Senckenberg Research Inst..

İki büyük evrim araştırma merkezi -Tübingen’deki University of Tübingen Senckenberg Center for Human Evolution and Palaeoenvironment (HEP) ve Frankfurt’ta bulunan Senckenberg Research Institute birlikte soyu tükenmiş dev bir ape olan Gigantopithecus’u inceledi. Quaternary International dergisinde yayımlanan çalışmalarında araştırmacılar jeolojik tarihte kaydı geçen en büyük apelerin adaptasyon yeteneklerindeki yetersizlikten dolayı yok oldukları sonucuna ulaştılar. Fosilleşmiş diş mineleri üzerinde yapılan incelemeler bu primatların ormanlık alanlarla kısıtlı bir yaşamları olduğunu gösteriyor.

Gigantopithecus‘un dev bir hayvan olduğu ise daha önceki araştırmalardan biliniyordu ancak bununla birlikte kesin sayılar noktasında bir takım belirsizlikler hala mevcut. Boyuna dair eldeki kanıtlar 1.8 ila 3 metre arasında işaret ederken ağırlığının ise 200 ila 500 kilogram arasında olduğunu gösterecek kanıtlar mevcut. Bu dev yaratığın beslenme düzeni için de birçok hipotez ortaya atılmış durumda : Bazı bilimciler tamamen vejetaryen olduklarını düşünürken, bir takım bilimciler de bu apenin bir etçil olduğunu öne sürüyor, ikisinin dışında yiyecek listesinin bambu veya diğer adı ile hintkamışı ile sınırlı olduğunu düşünüyor.

Senckenberg Center for Human Evolution and Palaeoenvironment’tan biyojeolog Prof. Dr. Hervé Bocherens ve Senckenberg Research Institute’ten Prof. Dr. Friedmann Schrenk ve Dr. Ottmar Kullmer başta olmak üzere uluslararası araştırmacılardan oluşan ekip dev apeye ait diş fosillerindeki mineleri inceleyerek hem beslenme diyetlerine hem de yok olmalarına neden olan faktörleri gün yüzüne çıkarmayı hedefledi. Bocherens konu ile ilgili “Sonuçlarımız gösteriyor ki, dev primatlar yalnızca ormanlarda yaşamış ve besinlerine bu çevre içinde ulaşmışlardı. Gigantopithecus bu anlamda tam bir vejetaryendi ancak menüsü kesinlikle bambu ile sınırlı değildi.”

Araştırma ekibi, birkaç milyon yıl sonra dahi hayvanların diş minelerinde beslenme alışkanlıklarına dair izleri barındıran kararlı karbon izotoplarını inceledi. İncelenen dişler Gigantopithecus’un ilk kez 1935’te Gustav Heinrich Ralph von Koenigswald tarafından keşfedildiği Çin ve Tayland’da bulunmuştu. Buradan çıkan sonuçlar da dev apenin her ne kadar ağaçlara tırmanmak için çok ağır bir canlı olsa da yaşam alanının ormanlık alanlarla sınırlı olduğunu gösteriyor.

Bocherens’e göre dev hayvanların beslenme şekilleri ve diyet alışkanlıkları da yok olmalarına dair çok önemli ipuçları verebiliyor. Bocherens ve araştırma ekibi, Gigantopithecus‘un boyu üzerindeki varsayımların yalnız bir habitat tipinde yaşaması ile bir ilişkisi olduğunu ve dev apeleri bu durumun bitirdiğini düşünüyor. Dev apenin akrabaları -örneğin yakın geçmişten beri bildiğimiz orangutanlar- yine belli bir habitatta yaşamalarına rağmen bu güne kadar hayatta kalabildiler.

Yine orangutanlar yavaş metabolizmaları sayesinde az miktarda yiyecek veya sınırlı yiyecek koşullarında hayatta kalabilmektedir. Gigantopithecus ise boyutlarından dolayı çok miktarda yiyeceğe alışkındı bu da sınırlanması durumunda hayatta kalmasının ne kadar zorlaşacağı noktasında büyük bir ipucu veriyor. Pleistosen çağı sırasında birçok ormanlık alan çayırlara ya da düz ovalara dönüştü ve büyük apeler için yeterince yiyecek bulunmamaya başladı. Yok olmalarının arkasındaki en büyük sebep de bu azalmaya adapte olamamaları ya da aynı hızda uyum göstermeyi becerememeleri olarak karşımıza çıkıyor.

Kaynak : Hervé Bocherens, Friedemann Schrenk, Yaowalak Chaimanee, Ottmar Kullmer, Doris Mörike, Diana Pushkina, Jean-Jacques Jaeger. Flexibility of diet and habitat in Pleistocene South Asian mammals: Implications for the fate of the giant fossil ape Gigantopithecus.Quaternary International, 2015; DOI: 10.1016/j.quaint.2015.11.059