Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
Kanser hastası olmayan, sağlıklı insanların antioksidan kullanmalarının oldukça faydalı olduğu biliniyor. Çünkü antioksidanlar, normal metabolizma tarafından üretilen yüksek derecede reaktif oksidatif moleküllerin zararlarını azaltmaya yardımcı oluyorlar.

Fakat, Children’s Research Institute (CRI)’den bilim insanlarının yayımladığı yeni bir araştırmaya göre; kanser hastaları için antioksidan kullanımı ciddi derecede zararlı olabilir. Çünkü, kanserli hücreler antioksidanlardan, normal hücrelere göre daha fazla fayda sağlıyor olabilirler.

Araştırmacılar çalışmalarında, hastalardan alınan melanoma (kara tümör) hücrelerinin transplantasyon yapıldığı laboratuvar farelerini kullandılar. Çünkü, daha önceki çalışmalar, insan melanoma hücrelerinin yayılımı ile farelere nakledilmiş melanoma hücrelerinin yayılımı arasında bir benzerlik olduğunu gösteriyordu.

Metastaz, kanserli hücrelerin ilk gelişmeye başladıkları bölgelerinden vücudun başka bölgelere doğru yayılmaları sürecidir. Bu süreç, kanserli hastaların çoğunda ölüme sebebiyet verir. Fakat, kanserli hücrelerin vücudun bir bölümünden başka bir bölümüne yayılmasının(metastaz), verimsiz bir süreç olduğu da uzunca bir süredir biliniyor. Çünkü, kanserli hücrelerin büyük bir bölümü kan içerisine girdikleri zaman hayatta kalamıyorlar.

CRI araştırma takımının Nature dergisinde yayımlanan çalışmalarının bulgularına göre, insandan alınan kanser hücreleri nakledilmiş farelere antioksidan verildiği zaman, bu farelerdeki kanser hücreleri antioksidan verilmeyenlere göre daha hızlı yayılıyor.

Melanomanın kan dolaşımı yoluyla vücudun başka bir bölümüne geçmeleri sırasında, melanoma hücrelerinin birçoğunun ölümüne sebep olan oldukça yüksek derecede oksidatif stres deneyimledikleri araştırmacılar tarafından keşfedildi. Fakat, araştırmacılardan Dr. Sean Morrison’un belirttiğine göre; eğer meloma hücreleri nakledilmiş farelere antioksidan verilirse, metastaz sürecinde hayatta kalan kanserli hücre sayısında belirgin bir artış gözlemleniyor. Yani, kanserin yayılması ile antioksidanlar arasında ciddi bir bağlantı olabilir.

Dr. Morrison’a göre; henüz insanlar üzerinde deneyler yapılmamış olsa da, bu araştırmanın sonuçları göz önüne alındığında üzerinde antioksidan ilaçlar verilen kanser hastaları ile ilgili çalışmalar da acilen durdurulmalı. Çünkü, antioksidan kanserin yayılmasını hızlandırarak hastanın daha erken ölmesine sebep oluyor olabilir.

İlgili Makale:  Elena Piskounova, Michalis Agathocleous, Malea M. Murphy, Zeping Hu, Sara E. Huddlestun, Zhiyu Zhao, A. Marilyn Leitch, Timothy M. Johnson, Ralph J. DeBerardinis, Sean J. Morrison. Oxidative stress inhibits distant metastasis by human melanoma cellsNature, 2015; DOI: 10.1038/nature15726