Anne Sütündeki Bakteriler

Bakteri ya da mikrop dediğimizde herkes bir irkilir, uzak durur. Aslında gerçek o kadar da korkutucu değil. Bakterilerden bazıları sağlığımız için gayet yararlı aslında. Sağlıklı bir vücut için bakter..

Bakteri ya da mikrop dediğimizde herkes bir irkilir, uzak durur. Aslında gerçek o kadar da korkutucu değil. Bakterilerden bazıları sağlığımız için gayet yararlı aslında. Sağlıklı bir vücut için bakteriler ile zorunlu bir ilişkimiz de söz konusudur. Peki ya bakteriler ile ilk temasımızı aslında onlardan bizi korumak için çabalayan annelerimizle yaşadığımızı söylesem.

Araştırmacılar, bebeklerin süt emmeleri ile ilk bakteri kaynaşmalarını yaşadıklarını belirtiyorlar ve anne sütünde beklendiğinden daha fazla; 700 çeşit/tür bakteri ile karşılaştıklarını ifade ediyorlar.

Bakterilerin gerçek rolü bu aşamada hala tam olarak belirgin değildir, fakat mikrobiyal çeşitliliğin bebeklerin anne sütünü sindiriminde ya da bağışıklık sistemlerini güçlendirmek gibi görevlerinin olabileceği düşünülmektedir.

Anne sütündeki mikrobiyotik çeşitlik bir tür haritalama yöntemi olarak kabul edilebilecek,  DNA sekanslama tekniği ile çeşitli saptamalar yapılabilecek.

Çalışmada hem bebeklerin ağzından hem de anne sütünden (1-6 ay boyunca) örnekler alındı. Daha sonra alınan ağız örneklerinde ise Veillonella, Leptotrichia ve Prevotella gibi bakteri türleri saptanmıştır.

Araştırmacılardan Maria Carmen Collado ve Alex Mira, ağızda bulunan (kolonize olan) tüm bakterilerin saptanmasının mümkün olmadığını, fakat anne sütü ile beslenen bebeklerde sindirimi büyük ölçüde kolaylaştırdıklarını saptadıklarını söylüyorlar.

Ayrıca çalışmada, aşırı kilolu anneler ve sezaryen ile doğum yapmayı planlayan anneler, normal doğum (vajinal doğum) yapan ve standart kilolu anneler ile karşılaştırılmıştır. Aşırı kilolu ve sezaryen doğum yapan annelerin bakteri çeşitliliği daha düşük saptanmıştır. Fakat bazı nedenlerden ötürü normal doğum (vajinal doğum) yerine sezaryen yapanlardaki bakteri çeşitliliğinin benzer olduğu belirtilmiştir.

Ayrıca çalışma ile anne sütünün içerdiği bakterilerin bebeğin bağışıklık sisteminin gelişimini olumlu yönde etkilediği; alerji, astım ve otoimmün hastalıkların oluşma oranını düşürdüğü araştırmacılar tarafından saptanmıştır.

Not: Yazıda geçen normal doğuma hazırlanacakken aniden sezaryen yapan anneler, keyfi doktor tercihi ile değil de tansiyon yükselmesi, bebeğin ters gelmesi vs. gibi tıbbi müdahale gerekliliği olan doğumları kapsamaktadır.

[su_spacer]