Baran Bozdağ

NYU Langone Medical Center araştırmacılarının gerçekleştirdiği, geçtiğimiz hafta Science Translational Medicine'da yayımlanan çalışma ile, henüz deney aşamasındaki bir ilacın, tekrarlanan biçimde anesteziye maruz kalan genç farelerde öğrenme bozukluklarının ortaya çıkmasını engellediği tespit edildi.

Araştırmanın sonuçlarına dayanarak, birden fazla ameliyat geçiren ve dolayısıyla genel anesteziye maruz kalan genç ve çocuklar için terapiler geliştirilebileceği öngörülüyor. Bu tip sürekli anesteziye maruz kalmanın öğrenme bozuklukları, dikkat bozukluğu ve hiperaktivite ile ilişkili olduğunu belirten birçok çalışma da literatürde mevcut.

Araştırma ekibi esas olarak hali hazırda birçok nörolojik rahatsızlığın klinik araştırmalarında kullanılan ve anestezinin sinir hücreleri arasındaki sinyal mekanizmaları üzerindeki azaltıcı etkisine karşı duran AMPAkin sınıfından CX456 molekülünü test etti. Uygulanan tretman sonucunda tekrarlanan genel anesteziden sonraki aşamada farelerde sinir hücresi aktivitesinin ve öğrenme kapasitesinin yerine geldiği ve arttığı tespit edildi.

Araştırmacılar her yıl dört yaş altı milyonlarca çocuğun genel anestezi gerektiren ameliyata girmek durumunda olduğunu ve bu sayının sürekli artış gösterdiğini belirtiyor. Ne var ki, bugüne kadar geliştirilmiş, tekrarlanan anestezinin potansiyel nörotoksik etkisi ile savaşacak etkili bir tedavi bulunmuyor.

anestezi-beyin-hasari-engelleyen-molekul-bilimfilicom 1 aylık farelere salin, anestezi (ketaminegzilazin -KX-) ve AMPAkin ilacı (CX546) verildikten sonra, birincil motor kortekste yapılan rotarod motor eğitiminden önce (üst sıra -pretraining) ve 2 gün sonra (alt sıra - post training) canlı vücudu içinde dendritik dalların hızlandırılmış çekim görüntüleri.  Telif : L. Huang et al., Science Translational Medicine (2016)

Araştırma ekibi, sinir fonksiyonlarındaki değişimlere tepki veren protein markerlara sahip olan genetik olarak modifiye edilmiş genç fareler üzerinde deneylerini gerçekleştirdi. Deneyin ardından araştırmacılar, gelişmiş mikroskoplarla bu farelerin beynindekş aktiviteyi görüntüledi. Kontrol grubu olarak da, anesteziye hiç maruz kalmamış fareler kullanıldı.

Araştırma ekibi öncelikle, anestezinin ardından sinir hücreleri arasında sinyal iletimi düşüklüğünün süresinin uzadığını yeniden tespit etti. Bununla birlikte, uygulanan CX456 tedavisinin bu iletimi artırdığı, öğrenme ve hafıza süreçlerini onardığı ve geliştirdiği gözlemlendi.

Araştırma ekibi çalışmalarında anestetik ketamin kullanarak NMDA (N-metil-D-aspartat) reseptör proteinlerini bloke etti ve böylelikle kalsiyum gibi yüklü parçacıkların sinir hücrelerine girerek, sinyalleri başlatmasına ve elektrik uyarıyı tetiklemesine engel oldu. Buna karşılık CX546, AMPA (α-amino-3-hidroksi-5-metil-4-isoxazolepropionik asit) reseptörlerinin aktivitesini artırarak sinir hücrelerinin içine kalsiyum akışının da artmasını dolayısıyla sinir aktivitesinin geliştirilmesini sağladı.

Uygulanan tretman ile anestezi-temelli olarak sinir hücreleri arasındaki bağlantı formasyonlarında ortaya çıkacak sorunlara karşı etkili bir savaşım yöntemi geliştiren araştırma ekibi, uzun vadedeki nöro-bilişsel bozukluklara karşı uygulamaların geliştirilebileceğini prensipte kanıtlamış olduklarını da belirtti.

Kaynak : Medicalxpress Website, Compound shown to reduce brain damage caused by anesthesia in early study, 22 Haziran, medicalxpress.com/news/2016-06-compound-shown-brain-anesthesia-early.html