Anadolu, Uzun Kanatlı Yarasaların Vatanı Olabilir

Boğaziçi Üniversitesi öğretim üyesi Doç. Dr. Raşit Bilgin’in öncülüğünde gerçekleştirilen, 18 ülkeden araştırmacıların yer aldığı çalışmada, uzun kanatlı yarasaların Anadolu’dan tüm Avrupa, Kafkaslar ..

Boğaziçi Üniversitesi öğretim üyesi Doç. Dr. Raşit Bilgin’in öncülüğünde gerçekleştirilen, 18 ülkeden araştırmacıların yer aldığı çalışmada, uzun kanatlı yarasaların Anadolu’dan tüm Avrupa, Kafkaslar ve Kuzey Afrika’ya yayılmış oldukları kanıtlandı.

Journal of Molecular Phylogenetics and Evolution‘da yayımlanan araştırmanın bulgularına göre; son buzul çağında, uzun kanatlı yarasalar bütün Avrupa, Kafkaslar ve Anadolu’da yok olmuştu

Genetik araştırmalar ve modelleme analizlerinin bulgularına göre; buzul çağındaki varlığını Doğu Akdeniz’de, bugünkü Lübnan, Suriye, İsrail ve Mısır’ın bazı bölgelerinde sürdüren uzun kanatlı yarasalar, Buzul Çağı’nın sona ermesi ve havaların ısınmaya başlamasıyla birlikte yayılım alanlarını genişlettiler.

Bu süreçte türün popülasyonlarının ilk olarak Anadolu’da büyüdüğü ve genetik olarak zenginleştiği, daha sonra da Avrupa, Kafkaslar ve en sonunda Kuzey Afrika’ya kadar yayıldığı belirlendi. Doç. Dr. Raşit Bilgin’in belirttiğine göre;

Avrupa’da yaşayan türlerin evrimsel tarihlerini incelediğimizde özellikle Buzul Çağları’nda havaların soğumasıyla, İberya, İtalya ve Balkan yarımadalarında yaşamlarını sürdürdüklerini görüyoruz. Bu çalışmalar şu ana kadar dört ana paradigma altında toplanmıştı. Bu çalışmada görülen, bir türün bütün Avrupa’dan yok olması ise görece olarak az rastlanan bir durum olsa da, bu çalışma ile bunun dördüncü defa bir türde görüldüğü tespit edildi. Bunun sonucunda bazı türlerin Buzul Çağları’nda Avrupa ve yakınındaki bölgelerden tamamen yok olup, Anadolu veya daha da doğudaki sığınaklardan Avrupa’ya yayılıyor olmalarını, beşinci bir paradigma olarak önermiş bulunuyoruz.”

Bu içerik Boğaziçi Üniversitesi tarafından sağlanan materyalden derlenmiştir. İçerik üzerinde kısaltmalar ve değişiklikler yapılmıştır.

Kapak fotoğrafı: Emrah Çoraman@yarasalar.org