Gürkan Akçay
Haziran 2015 tarihinde Nature Neurosciencereveals'de yayımlanan araştırma; ağrının, erkek ve dişi farelerde farklı hücreler kullanılarak işlendiğini ortaya çıkardı. Çalışma sonuçları; temel ağrı kavrayışımıza dair geniş kapsamlı çıkarımlara sahip. Bulgular; insan sağlığının en yaygın sorunu olan kronik ağrılar için gelecek nesil ilaç tedavisini ve fareleri kullanarak temel biyomedikal araştırmaları nasıl geliştirebileceğimiz noktasında yol gösterici nitelikte.

Araştırmacılardan Jeffrey Mogil (Taylor Proffessor of Pain Studies- McGill University) :

"Araştırma; kadın ve erkeklerin ağrıya dair farklı hassaslıklara sahip olduklarını ve kronik ağrılar söz konusu olduğunda kadınların erkeklerden daha fazla acı çektiklerini ortaya koyuyor. Oysa ağrının her iki cinsiyette de daima aynı süreci ortaya çıkardığı varsayılıyordu. Fakat ağrının erkek ve kadınlardaki biyolojik temelinin farklılığının fark edilmesi; çekilen acının azaltılması noktasında önemli araştırmaları ve etik soruları da ortaya çıkaracaktır" diyor.

Çalışma; McGill University, The Hospital for Sick Children ve Duke University 'den katılan araştırmacılar tarafından yürütüldü. Araştırmada, ağrının, bağışıklık sistemi hücresi mikroglia kullanılarak sinir sistemi aracılığıyla hasarlı ya da inflamasyon bölgeden iletildiğini ileri süren; yürürlükteki bir teoriye odaklanıldı. Bu yeni araştırma; bu teorinin yalnızca erkek farelerde doğru olduğunu gösteriyor. Mikroglia işlevinin çeşitli şekillerde karışımının erkek farelerde ağrıyı etkili bir biçimde engellediği görülürken, dişi farelerde herhangi bir etkiye sahip olmadığı görüldü.

Araştırmacılara göre; tamamen farklı bir tipteki bağışıklık hücresi olan T-hücreleri, dişi farelerde "ağrı alarmının" verilmesinden sorumlu. Ancak, bu durumun tam olarak nasıl gerçekleştiği ise hala bilinmiyor.

Makalenin yazarlarından Michael Salter (The University of Toronto) şöyle diyor:

"Ağrı izlencesi ve cinsiyet farklılıklarının anlaşılması; gelecek nesil ağrı kesici ilaçların geliştirilmesi için mutlak derecede önemli. Farelerin insanlarla çok benzer bir sinir sistemine (özellikle de ağrı gibi temel evrimsel bir fonksiyon için) sahip olduğunu biliyoruz, dolayısıyla bu bulgular, insanlar için ilaç tedavisinin geliştirilmesine dair önemli soruları araştırma konusu yapacaktır."

Son olarak Jeffrey Mogil:

"Son 15 yıldır bilim insanları mikroglianın ağrının şiddetini kontrol ettiğini düşünüyorlardı, fakat bu düşünce; araştırmalarda neredeyse tamamen erkek farelerin kullanılmasına dayanıyordu. Bu yeni sonuçlar; temel bilimin faydalarının herkese hizmet etmesi için; neden çok dikkatli bir şekilde tasarlanmış bir araştırma ve hareket tarzının esas olduğunun mükemmel bir örneğidir" diyor.

Araştırma Referansı: Robert E. Sorge, et al. Different immune cells mediate mechanical pain hypersensitivity in male and female mice. Nature Neuroscience, June 2015 DOI: 10.1038/nn.4053