Baran Bozdağ
Ruhr-Universität Bochum'dan gökbilimciler bugüne kadar derlenmiş en büyük astronomik görüntüyü oluşturdu. Samanyolu'nun bu fotoğrafı 46 milyar piksel içeriyor ve tamamını görüntülemek için araştırma ekibi tarafından online bir arayüz geliştirildi. Görsele bu adresten ulaşabilirsiniz. (http://gds.astro.rub.de/). Görüntü, son beş yıllık periyotta elde edilen bulguları ve keşifleri bir araya getiriyor.

Beş-yıl süren gözlem süreci

Beş yıl boyunca Bochum'daki gökbilimciler, galaksimizde bulunan farklı parlaklık seviyelerine sahip cisimleri görüntülüyorlardı. Bu nesnelerin içinde bir gezegen tarafından ışığı kesilen yıldızlardan, yıldızların birbirlerinin yörüngelerinde döndüğü çoklu gök sistemlerine kadar bir çok çeşit ve sayıda öge bulunuyor. Bu orta düzey parlaklığa sahip cisimlerin tam bir kataloğunu oluşturmak üzere araştırmacılar tarafından, üniversitenin Atakama Çölü -Şili-'de bulunan gözlemevinden her gece Güney Yarımküre'nden gökyüzü fotoğrafları çekildi. Çekimler sırasında 50.000 adet bugüne kadar gözlemlenmemiş, veri kayıtlarında bulunmayan obje keşfedildi.

268 ayrı görüntüden oluşan Samanyolu fotoğrafı

Gökbilimciler tarafından gözlemlenen alan o kadar geniş ki, araştırmacılar bu alanı 268 parçaya bölmeye karar verdi. Her parça günlerce yine aralıklar halinde fotoğraflandı. Aynı bölgeye ait farklı fotoğraflar karşılaştırıldığında ise değişken olan cisimler gözlemlendi. 268 görüntü birleştiğinde ise dev ve tek parça halinde bir fotoğraf elde edildi.

Buradan elde edilen fotoğrafın herkesin kullanımına açan ve web tabanlı arayüz ile sunan araştırma ekibi, bu konuya ve galaksimizdeki cisimlere meraklı her insanın galaksiyi detaylı şekilde gözlemleyebileceği ve zoom yaparak farklı alanlarda yeni cisimler keşfedebileceği bir ortam sağlamış oldu.

Açılan sayfada farklı filtrelerle çekilmiş fotoğrafları görüntülemek, arama kodları ile istenilen yıldızı görüntülemek, detaylı şekilde yaklaşıp uzaklaşmak, gama ışını seviyesi ve kontrast ayarı ile oynamak mümkün. Heyecan verici bu gelişme ile bir süre evlerimizde galaksimiz ile ilgileneceğiz gibi görünüyor.

Kaynak : M. Hackstein et al. The Bochum Survey of the Southern Galactic Disk: II. Follow-up measurements and multi-filter photometry for 1323 square degrees monitored in 2010 - 2015, Astronomische Nachrichten (2015). DOI: 10.1002/asna.201512195 M.
Haas et al. The Bochum survey of the southern Galactic disk: I. Survey design and first results on 50 square degrees monitored in 2011, Astronomische Nachrichten (2012). DOI: 10.1002/asna.201211717