Baran Bozdağ
The University of Manchester, Berlin's Museum für Naturkunde, the University of Kansas ve Imperial College London'dan araştırmacıların Newyork'ta bulunan Natural History Museum ve Birleşik Krallık'taki UK's Diamond Light Source ile birlikte çalışarak tarayarak detaylı bir biçimde incelediği yeni bulunan fosilin tam 305 milyon yaşında bir araknid olduğu anlaşıldı. Keşif modern zaman örümceklerinin kökenlerine dair, bilim insanlarına son derece iyi bir yol gösterici nitelik taşıyor.
Tür Fransa'nın Burgonya bölgesinde bulunan  Montceau-les-Mines komününde keşfedildi ve yeni türe, Aralık 2014'te University of Oxford'da paleobiyolog olarak görevini devam ettirirken hayata gözlerini yuman Profesör Martin Brasier'in onuruna Idmonarachne brasieri adı verildi.

İskelet yapıları veya çoğunlukla sert kabukları bulunmadığından örümceklerin kökenine dair detaylı bilgilere ve kalıntılara ulaşmak çok zor bir hal almaktadır. Erken evrimleri ve fenotipik karakter edinimlerine dair çok sınırlı sayıda bilgi biriktirilebilmiştir. Mevcut araştırmanın konusu olan fosil ise üç boyutlu olarak korunmuş olduğundan araştırmacılar için daha detaylı anatomik ve morfolojik incelemeler yapma imkanı sunuyor.

2008 yılından beri, konunun uzmanları tarafından, uraraneidler olarak adlandırılan grubun gerçek örümceklerin akrabaları oldukları biliniyor. Bu grubun üyelerinin de bir takım farklılıklar göstermesine rağmen ağ örmeye yarayan salgıları salgıladıkları ancak bugünkü örümceklerin aksine flagellum adı verilen kuyruk-benzeri  yapılara sahip oldukları kaydedilmiş bilgiler arasında yer alıyor. Ne var ki, örümcek soyu evrim geçirdikçe -Idmonarachne brasierinin analizinin de işaret ettiği üzre- bu hayvanlar kuyruk-benzeri yapıları kaybettiler ve dişsi yapılar ile uzuvlarını geliştirdiler. Ağ ipliği üretme yetenekleri devam ederken, atalarının sahip olmadığı döndürme/sarma yeteneğini 'spinneret' adı verilen iplik borusu organcıkları sayesinde edindiler ve bugünkü modern örümceklerin yapabildiği biçimde salgıları üzerinde kontrol sahibi oldular.

Araştırmanın makalesinin baş yazarı The University of Manchester - School of Earth, Atmospheric & Environmental Sciences'dan Russell Garwood keşifleri ile ilgili yaptığı açıklamada yeni fosilin örümceklerin evrimi ile ilgili çok kilit bir noktayı işgal ediyor olduğuna dikkatleri çekti. Gerçek bir örümcek olmayan fosil, örümceklere evrilen grup olduğunu düşündüğümüz canlılarla ilişkilendirilen anatomik özellikleri gösteriyor ve yeni bilgiler barındırıyor.

Devam etmekte olan araştırmaların yayımlanan kısmında erken dönem araknidler incelenerek, adı geçen grubun evrimsel tarihine, Dünya üzerinde nasıl yaşadıkları ve hayatta kaldıklarına dair neler söylediğine bakıldı. Hikayenin bütününe bakıldığında eksik kalan birçok noktanın ileri bir takım araştırmalarla çözümlenebileceği düşünülüyor.

Kaynak : Russell J. Garwood, Jason A. Dunlop, Paul A. Selden, Alan R. T. Spencer, Robert C. Atwood, Nghia T. Vo, Michael Drakopoulos. Almost a spider: a 305-million-year-old fossil arachnid and spider origins. Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, 2016; 283 (1827): 20160125 DOI: 10.1098/rspb.2016.0125