Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
Araştırmacılar yeni bir kimyasal bağın bulunduğunu müjdelediler.  Yeni bağın varlığıyla ilgili ilk iddia 30 yıl önce ortaya atılmıştı fakat yeterli deneyleri yapacak teorik bilgiler mevcut olmadığı için kanıtlanamamıştı. Quantum kimyası metotlarının gelişmesiyle beraber, yeni bağın olup olmadığı üzerine deneyler yapmak da kolaylaştı. Şimdi ise, Berlin’deki Free Universitesi ve Çin’deki Shanxy Unversitesinde çalışan, Jörn Manz ve çalışma arkadaşları, sabit titreşimsel bağların varlığını deneysel ve teorik olarak kanıtladıklarını iddia ediyorlar. Yeni keşfedilen bağ, iki ağır atoma bağlanmış hafif atom arasında gerçekleşiyor. Normalde bağ oluştuktan sonra sistemin potansiyel enerjinin düşmesi beklenirken, bu durumda sistemin potansiyel enerjisinde artış meydana geliyor. Normalde böyle bir durumda bağ oluşmaması gerekirken deneylerde bağ gözlemlenebiliyor çünkü titreşimsel sıfır noktası enerjisi düşerek sistemi sabit tutuyor. Bu sebeple de bu yeni bağa titreşimsel bağ adı verilmiş. Araştırmacılar bu bağın varlığını kanıtlamak için  bir dizi deneyle hidrojenin değişik izotoplarını kullanarak BrH ve Br reaksiyonuyla radikal BrHBr oluşumunu incelediler ve bunu yaparken hidrojenin elektronlarını, yine elektron gibi davranan fakat elektrondan daha ağır olan muon’larla değiştirdiler ve hidrojenin exotic izotopunu yarattılar. Çünkü yalnızca muonlar brom ile titreşimsel bağ oluşturabiliyorlardı. Oluşan bu yeni bağ da yalnızca sistemin titreşimsel sıfır noktası enerjisini ölçülebilmesine olanak tanıyan quantum kimyası teknikleriyle bulunabilirdi. Kaynaklar: Rsc.org Wiley.com PopSci.com