Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
Oak Ridge National Laboratory’nin enerji departmanı tarafından geliştirilen hibrit mikroskop ile biyolojik ve sentetik malzemeleri çalışan bilim insanları, kimyasal ve fiziksel özellikleri yüzeyin üzerinde ve altında eş zamanlı olarak gözlemleyebilecekler.

Nature Nanotechnology’de yayımlanan teknolojinin baş araştırmacısı ORNL's Quantum Information System grubundan Ali Passian’a göre; nanospektroskopi ve nanomekanik mikroskopi disiplinlerini bir araya getiren bu hibrit cihazın bir benzeri daha bulunmuyor.

Passian’ın belirttiğine göre geliştirilen mikroskop, malzemelerin kimyasal ve fiziksel özelliklerini keşfetmek için noninvazif hızlı bir yöntem sunuyor. Ayrıca bu mikroskop araştırmacılara, şu ana kadar var olmayan bir kolaylıkla, sentetik ve biyolojik örneklerin yüzey ve yüzey altının incelenmesini mümkün hale getiriyor.

ORNL’nin geliştirdiği bu cihaz, yüksek çözünürlüğü ve yüzey altı spektroskopik yeteneklerini sunmasının yanında atomsal kuvvet mikroskobunun bütün avantajlarını da muhafaza ediyor.

Passian’ın belirttiğine göre cihazın ve tekniğin özgünlüğü, geniş kızılötesi görüngede malzemenin kimyasal kompozisyonu ile ilgili bilgi sağlarken malzemenin nano-boyutlarda iç ve dış yapısını göstermesinin altında yatıyor.

Araştırmacılar bu hibrit mikroskop ile; tasarlanmış nanoparçacıklar ve nanoyapılardan doğal oluşumlu biyolojik polimerlere, dokulara ve bitki hücrelerine kadar geniş yelpazede örnekleri çalışabilecekler.

DOE's BioEnergy Science Center ‘ın bir parçası olarak yapılan ilk ugulama, çeşitli durumlar altında bitki hücre duvarının mikronaltı karakterizasyonunun sağlanması için araştırılması üzerine yapıldı. Bitki hücre duvarı selüloz gibi biyopolimerlerin katmanlı nano-yapılarından oluşuyor. Bilim insanları da bu gibi polimerleri serbest yararlı şekerlere ve enerji salınımına çevirmek istiyorlar.

Yine ORNL tarafından daha önce üretilen bir cihaz, kavak ağacının hücre duvarı yapısının görüntülemesiyle eşi benzeri görülmemiş topolojik bilgilerin elde edilmesini sağlamıştı. Bu bilgiler sayesinde sürdürülebilir biyo-yakıtlar üzerine yapılan araştırmalarda büyük aşama kaydedilmişti.

Yeni üretilen hibrit cihazın da etkili ve etkileyici yeteneklerinden dolayı, araştırmacılar geniş çapta kullanım alanlarıyla ilgili tahminde bulunabiliyorlar.

Yayımlanan makalenin eş yazarı Rubye Farahi’ye göre; nanometre boyutlarında yüzey altı ve kimyasal karakterizasyonun zorluklarıyla başa çıkabilecek yeni platformlara acil bir ihtiyaç mevcut. Bu teknolojide uygulanan hibrit yaklaşım örneğinde olduğu gibi, birçok özellik tek bir yerde toplanabilir- yeni geliştirilen mikroskop, spektroskopi ile yüksek çözünürlüklü mikroskopiyi bir araya getiriyor.

ORNL’nin bu hibrit mikroskobu, mod-sentezleme atomsal kuvvet mikroskobu ile birleştirilmiş fotonsal modül içeriyor. Sistemin modüler yönü, ayarlanabilir lazerler ve evreuyumsuz tek renkli ya da çok renkli kaynaklar gibi çeşitli ışınım kaynaklarının bağdaştırılmasını mümkün kılıyor.

İlgili Makale:

L. Tetard, A. Passian, R. H. Farahi, T. Thundat, B. H. Davison. Opto-nanomechanical spectroscopic material characterization. Nature Nanotechnology, 2015; DOI: 10.1038/nnano.2015.168