Yarasalar da İnsanlar Gibi Ses Öğreniyor

Çocuklar, papağanlar ve ötücü kuşlar çok nadir bir yeteneği paylaşıyorlar : hepsi de kendi türlerinin yetişkinlerinin çıkardıkları sesi taklit ediyorlar. Araştırmacılar şimdi de Mısırlı meyve yarasala..

Çocuklar, papağanlar ve ötücü kuşlar çok nadir bir yeteneği paylaşıyorlar : hepsi de kendi türlerinin yetişkinlerinin çıkardıkları sesi taklit ediyorlar. Araştırmacılar şimdi de Mısırlı meyve yarasaları (Rousettus aegyptiacus , resimdeki yarasa) için de aynı vokal öğrenme durumunun geçerli olduğunu ortaya koydu. Bu yarasalar Afrika’dan Pakistan’a kadar olan bölgede varlıklarını sürdürüyor.
Memeli deniz hayvanları ve böcek yiyen (insectivorous) yarasaları da içeren bir kaç memeli de vokal (ses) öğrenen hayvanlardan sayılıyor. Yetişkin meyve yarasaları farelerinkine benzer ciyaklama ve cırcır sesine benzer seslerden oluşan zengin vokal repertuvara sahip ve bilimciler yarasa yavrularının bu sesleri öğreniyor olması gerektiğini düşündüler.

Bunu bulmak için bebek yarasalar anneleriyle birlikte diğerlerinden ayrılmış izole kafeslerde 5 ay boyunca tutuldu ve ses, video kayıtları alındı. Ses taklidi yapmak için çevrede başka yetişkinler olmadığı için, anneler sessiz kaldı ve bebekleri yalnızca izolasyon sesleri ve cıvıldama sesleri çıkardı.

Kontrol grubu olarak, bebek yarasalar aynı şekilde izole olarak ancak bu sefer hem anne hem de babalarıyla birlikte tek kafese koyuldu. Belli bir süre geçtikten sonra cıvıldama sesleri daha spesifik seslere (annenin sesine eş) dönüştü. Bilimciler iki grup yavru yarasayı birlikte yaşamaya bıraktıklarında aradaki ses farkının hızla kapandığını gözlemlediler. Bu da gösteriyor ki diğer ses kullanan kuşlardan farklı olarak, yarasalar daha çok insanlara benzer bir şekilde ses öğrenmek için sınırlı zamana sahip değiller. Aynı insanlar gibi çok daha geniş bir zaman zarfında bu sesleri öğrenebiliyorlar.

Bilimcilere göre buluşun asıl önemli olan noktası, dil ve dil kullanımın evrimini açıklama üzerine çok daha umut verici olması.

Referans : sciencemag.org , Bats learn sounds like humans do , http://news.sciencemag.org/brain-behavior/2015/03/bats-learn-sounds-humans-do