Baran Bozdağ
Görsel telif: C. Pan et al., Nature Methods

Duvarların arkasını görmek, nesnelerin içini veya arkasını görmek çizgi romanlara ait ve hep orada kalacak olan bir fikir gibi görülebilir ancak, Almanya-Münih'teki Ludwig Maximilians University'den bilim insanları bütün bir hayvanı -beyninden kemiklerine kadar- transparan yapmanın bir yolunu geliştirmeyi başardı.

Metod; halihazırda flüoresan mikroskoplarda hücre ve doku görüntülemede kullanılan flüoresan proteinlerden yararlanılarak geliştirildi ve bu proteinlerin vücut içinde görünür şekilde parlayarak bu yolla-yukarıda görüldüğü gibi damar sistemleri- ve diğer yapıları görünür hale gelmesi sağlandı.

Bu şekilde başarılı bir ışık şovu elde etmek için, araştırmacılar ötenazi yapılmış kemirgenlere normalde onları opak hale getiren su ve yağlardan arındıracak organik çözücüler enjekte etti. uDISCO (ultimate DISCO) adı verilen teknik, gerçekte de DISCO tekniği olarak bilinen ve çözücülerle temizlenmiş dokuların üç boyutlu olarak görüntülenmesini sağlayan yöntemin bir varyasyonu olarak sunuluyor.

CLARITY veya PARS gibi teknikler de benzer şekilde hayvansal dokularda transparanlık sağlayarak görüntülenme şansı yaratsa da uDISCO tekniği haftalar veya aylar yerine yalnızca birkaç günde üstelik tüm vücudun transparan şekilde gözlemlenebilmesini sağlıyor.

Şu an için bu teknik tüm vücut için en yüksek çözünürlük ve netlikte görüntü elde edilmesini sağlayan teknik olarak karşımıza çıkıyor. 22 Ağustos tarihi itibarıyla Nature Methods'da yayımlanan çalışmada teknik ile bilim insanlarının çok daha kolaylıkla belirli hastalıkların nöronlar üzerindeki etkisini gözlemlemelerinin mümkün olacağı belirtildi.

Henüz yaşarken de bu tekniğin uygulanabilecek olması, inme gibi rahatsızlık durumlarında hangi mekanizmalarla nöromüsküler zayıflığın ortaya çıktığının anlaşılması ve hatta yeni çözümlerin üretilebilmesi anlamına da geliyor. Tüm bu getirilere ek olarak uDISCO tekniği yalnızca sinir sistemi çalışmaları için işe yarar değil. Hatta daha açık olmak gerekirse, tekniğin farklı flüoresan proteinleri kullanıldığında sınırları da ortadan kalkarak kullanım alanları neredeyse sınırsız oluyor.

Bir anlamda bilim insanları bu teknik ile kemirgenler üzerinden gerçekleştirilen tüm klinik ve laboratuvar araştırmalarında, kolaylıkla hayvanların içlerini görebilme gibi bir yetenek kazanmış oluyor.

Kaynak : Chenchen Pan, Ruiyao Cai, Francesca Paola Quacquarelli, Alireza Ghasemigharagoz, Athanasios Lourbopoulos, Paweł Matryba, Nikolaus Plesnila, Martin Dichgans, Farida Hellal, Ali Ertürk; Shrinkage-mediated imaging of entire organs and organisms using uDISCO; Nature Methods (2016) doi:10.1038/nmeth.3964