Baran Bozdağ
Plüton uçuşunun ilk gününden sonra, NASA New Horizons ekibi birkaç noktadaki keşiflerini dün gün içinde kamuoyuna duyurdu. Plüton'un buzdan dağları, Plüton'un ve en büyük uydusu Charon'un yeni ve canlı görüntüleri de bu keşiflerin arasında yer alıyor.

Bu bilimsel hazinenin ilk açılış anında dahi, daha önceki büyük beklentilerin üzerine çıkıldığı NASA görevlileri tarafından açıklandı. New Horizons misyonunun baş (sorumlu) araştırmacısı Alan Stern şu şekilde açıkladı : " Daha şimdiden New Horizons inanılmaz sonuçlar vermeye başladı. Veriler son derece ilgi çekici ve Plüton ile Charon adeta insanın aklını başından alıyor."

Pluton-ve-charon-ilk-yakin-goruntuler-ve-kesifler-bilimfilicom

Plüton üzerindeki kalp-şeklinde alanın yakınındaki ekvatoryal bölgenin yeni yakın çekim görüntüleri, burada 3.500 metre yüksekliğindeki bir dağın varlığını gösteriyor. Altında ise buzdan bir yüzey bulunuyor.

Plüto üzerindeki dağlar 100 milyon yıldan daha yaşlı değiller ki 4.56 milyar yaşındaki Güneş sisteminin içinde çok da genç oluşumlar olduğunu söyleyebiliriz. Bu durum da, Plüton yüzeyinin yüzde birini kaplayan bu alanın, jeolojik olarak hala aktif olabileceğini gösteriyor.

Şimdiye kadar Güneş sisteminde gözlemlenmiş en genç yüzey de burası oluyor.

Dev gezegenlerin buzdan uydularından farklı olarak, Plüton kendinden çok daha büyük gezegensi cisimler ile kütle-çekimsel etkileşime girerek ısınamıyor. Demek oluyor ki; dağlık alanın oluşumunu yürüten başka süreçler var olmalı! Bilim insanları bu sorunun cevabı için diğer buz gezegenlerde jeolojik aktiviteyi sağlayan kuvvetleri tekrardan gözden geçirmeyi ve incelemeyi planlıyor.

pluton-ve-charon-ilk-yakin-goruntuler-ve-kesifler1-bilimfilicom

Charon'a ait yeni görüntüler ise genç bir alan olduğunu gösterirken ve kraterlerin azlığı ilk dikkat çeken nokta oldu.  Yaklaşık 1.000 kilometre uzunluğundaki şerit ve oluklar da, muhtemelen içsel bir jeolojik hareketin sonucu olarak oluşmuş olduklarını düşündürüyor.

Görüntüde bir de 7 ila 9 kilometre derinliğe sahip bir vadi görülüyor. Charon'un kuzey kutup bölgesindeki koyu renkli yüzey lekeleri ise keskin sınırlara sahip olmadığından, ince bir birikim katmanı veya yüzeyinde bir pigmentasyon olduğu ihtimallerini beraberinde getiriyor.

Referans : NASA Website, From Mountains to Moons: Multiple Discoveries from NASA’s New Horizons Pluto Mission, www.nasa.gov/press-release/from-mountains-to-moons-multiple-discoveries-from-nasa-s-new-horizons-pluto-mission