Gürkan Akçay

*Kapak görselindeki; (B) görseli, fibroblastların formaldehid ya da glutaraldehidlenmesini ifade ediyor.

Kök hücreler petri kablarında büyüdükçe besleyici hücrelere tutunurlar. Bilimciler yıllardır bu tutunmanın besleyici hücrelerin kök hücrelere bir destek sistemi sağlamasından kaynaklı olarak ortaya çıktığını düşünüyorlardı.

Fakat yeni bir çalışma; kök hücreleri, ölü besleyici hücrelerle büyütmeyi başardılar.

Journal of Materials Chemistry B 'de yayınlanan çalışma besleyici hücrelerin kök hücrelere büyümeleri için besin sağladığı teorisine meydan okuyor. The University of Texas'dan biyomedikal mühendisi Binata Joddar'ya göre; bu durum aynı zamanda iki hücre arasındaki ilişkinin yüzeysel olduğunu da gösteriyor.

Joddar:

"Önemli bir olguyu ıspatladık. Ve bu durum bize; büyümesi zor olan besleyici hücrelerin, bütün kök hücrelerin büyüyebilmesinde önemli olmadığını gösteriyor" diyor.

Çalışmada, kök hücreler petri kabına koyulmadan önce besleyici hücreler kimyasal olarak işlevsiz hale getirildi. Tıpkı organların formaldehidlenmesi gibi, bu durum besleyici hücrelerin fiziksel olarak görünüşünde hiçbir değişiklik meydana getirmiyor ancak onları öldürüyor.

Çalışmada; besleyici hücreler ölü olsa dahi, kök hücrelerin onlara tutunmaya devam ettiği ve başarılı bir şekilde büyüdükleri görüldü.

Araştırma; büyümesinin yıllardır zor olduğu düşünülen kök hücrelerin büyümelerine dair daha etkili ve basit bir yol sunuyor.

Joddar bu durumu şöyle açıklıyor;

"Çünkü, bu süreçte besleyici hücrelerin canlı olmalarına gerek yok, dolayısıyla onları oda sıcaklığında saklayabilir ve geliştirmek için de daha az zaman harcarız."

Bulguların; kök hücrelerin  besleyici hücrelerin topolojisini sevmiş olabileceğine işaret ettiğini düşünen Joddar:

"Bu durum bana kök hücre büyümesinde nano-üretim yaklaşımını kullanabileceğimizi düşündürttü. 3 boyutlu yazıcı teknikleriyle besleyici hücrelerin nano-topolojisini kopyalayabilir ve gelecekte kök hücre büyütmesinde bütünüyle besleyici hücre kullanımını pas geçebiliriz" diyor.

Kaynak: Phys.org "Dead feeder cells support stem cell growth", http://phys.org/news/2015-04-dead-feeder-cells-stem-cell.html