Baran Bozdağ
Dikkat dağıtıcı ögelere ve nesnelere takılmadan, bir şeye dikkatimizi verme - odaklanma - yeteneğimiz, verilen bir görevde ne kadar başarılı olduğumuzu belirliyor, bu araba sürmek de olabilir beyin ameliyatı yapmak da. McGill Üniversitesi'nden araştırmacılar, ilk kez çok net olarak beynin belli bir kısmında, dikkat dağıtıcı unsurları göz ardı ederek gelen görsel bilgiyi birbirleriyle iletişim yoluyla anında filtreleyebilen bir nöron ağı keşfettiler: Lateral prefrontal korteks.Bu buluş, otizm, şizofreni gibi hastalıkların tanısında ve tedavisinde kullanılacak yeni yöntemler geliştirmekte çok büyük önem arz ediyor. Araştırmacılar, görsel dikkat dağıtıcıları yok sayarak bilgisayar ekranındaki nesnelere bakışlarını yönlendirebilen makaklardaki beyin aktivitesini kaydettiler.Kaydedilen bu sinyaller bilgisayarda çalışan bir kayıt cihazına girildi. Bu bilgisayar, beynin odak halindeyken yaptığı hesap ve ölçümlerin aynısını yapacak şekilde programlandı. Sonuç gerçekten inanılmazdı. Cihaz  birkaç milisaniyede  makaklar ilgili yöne bakmadan önce bile dikkatlerini hangi yöne doğrultacaklarını çok tutarlı bir şekilde tahmin edebildi. Üstelik,  dikkat dağıtıcı öğenin ortaya çıkışından da önce makakların dikkatinin dağılıp dağılmayacağını da  tahmin etti. Daha da ilginç olanı ise  araştırmacıların bilgisayarın "odaklanabilme" yeteneğini kaydedilen ve makineye girilen nöronal aktiviteyi tamamen manipüle ederek yönlendirebildi. Nöronal iletişimi manipüle ederek, araştırmacılar bilgisayarın "odaklanmış" ve "dikkati dağılmış" hallerini kendileri ortaya çıkarabilmiş oldular. Tüm bu araştırma gösteriyor ki, insanın odaklanma mekanizmalarının içine sızabiliyoruz ve karanlıkta kalmış bu alan artık aydınlatılıyor. Bu da  odaklanma sürecinin başarısız işlendiği otizm, şizofreni, ADHD gibi bazı nörolojik hastalıklar ile ilgili ciddi bilgiler verebilir. Aynı zamanda beyin kodlarının çıkarımını yaparak okuyabilmek, daha büyük beyin bölgelerine uygulandığında ' NÖRAL PROSTETİK ' , denen bu çok yeni alanda tam bir yükselişe sebep olabilr. Çalışmanın orijinal hali güncel olan Neuron dergisinde yayımlandı.
Referans: Sébastien Tremblay, Florian Pieper, Adam Sachs, Julio Martinez-Trujillo.Attentional Filtering of Visual Information by Neuronal Ensembles in the Primate Lateral Prefrontal Cortex. Neuron, 2014; DOI:10.1016/j.neuron.2014.11.021