Gürkan Akçay
Amerika'daki bir araştırma ekibi; evlerde uçuşan bakteriler üzerine bir araştırma yürütüyorlardı, ancak en fazla bakterinin nerelerden kaynaklandığına dair ilginç bulgulara eriştiler. Microbiome 'da yayımlanan çalışma sonuçlarına göre; oda zeminleri, halılar ve hatta musluk suyu bile tuvaletten daha fazla bakteri üretiyor.

Ekibin havada uçuşan bakterilere baktığını hatırlatmamızda fayda var, yani bahsettiğimiz bakteriler zeminlere fiziksel olarak yapışık halde bulunan bakteriler değil, zeminlerden havaya kalkan bakteriler.

University of California'dan bir araştırma ekibi özel ekipmanlarıyla San Franscisco civarındaki 29 eve giderek mikropların tam olarak nerelerden kaynaklandığına dair bir araştırma yürütmek istediler.
Bakteri yoğunluğuna göre sıralama şu şekilde; zeminler ve halılar %19.5 ile birinci sırada (muhtemelen buralardaki bakterileri bizler yürüdükçe havalandırıyoruz), ikinci sırada ise; %16.5 'lik bir oranla dışarıdan bizim aracılığımızla ya da açık camlardan içeri giren bakteriler var.

İlginç olan ise; havadaki bakterilerin %9 gibi bir yoğunluğu musluk suyundan kaynaklanıyor ve tuvaletteki bir kovadan, leğenden ya da kutudan yükselen bakteri oranı ise %0.4 oranında.

Öte yandan araştırma ekibi; içerisinde bulunulan yapıdaki mikrop toplulukları üzerine yürütülen çalışmaların kritik önemde olduğunu, çünkü insanların zamanlarının büyük çoğunluğunu binalarda, ofislerde geçirdiğini belirtiyorlar. Ancak, yaşam alanlarımızdaki mikroplar, özellikle de havada bulunanlar, insan sağlığını ciddi düzeyde etkileyebilir ve bu mikropların kimliklerine dair çok az şey biliniyor.

Bunun yanı sıra; tahmin ettiğiniz üzere, evde yaşayan insan ve evcil hayvan sayısı ile havadaki bakteri yoğunluğu arasında da pozitif bir ilişki var. Diğer birçok etkenle birlikte --evin temizlenme rutininden nem seviyesine kadar-- bakteri seviyelerinde evden eve büyük farklılıklar görülüyor. Araştırmacılar, sonuçların dünyanın çeşitli yerlerine göre farklılıklar içerebileceğini de belirtiyorlar.

Çalışma, yalnızca evindeki bakterilerden kurtulmaya çalışanlara nereden başlamaları gerektiğine dair işaretler sunmakla kalmıyor, aynı zamanda da ofis ve/veya okullar gibi büyük yapıların yöneticilerine de temizlik noktasında ipuçları sunuyor.

Öte yandan, bazı bakteri tiplerinin; bağışıklık sistemimizin gelişmesine tehditleri savuşturmasına yardımcı olarak sağlığımız için faydalı olduğunu ortaya koyan bol miktarda da araştırma mevcut.

‘İyi Bakteriler’ Arasındaki Rekabet Bağırsak Sağlığını Koruyor

Araştırma Referansı: Miletto, Marzia, and Steven E. Lindow. "Relative and contextual contribution of different sources to the composition and abundance of indoor air bacteria in residences." Microbiome 3, no. 1 (2015): 1.
İleri Okuma: Microbiome, http://microbiomejournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40168-015-0128-z