Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
Bitkilerin dallı yapılarının 3 boyutlu görüntülenmesi , bilim insanlarının bitkilerin dokularının baskıya nasıl tepki verdiğini anlayabilmelerine olanak sağlayacak. Bu sayede, spor ekipmanları geliştirilmesi ya da  uçak üretimi gibi alanlarda kullanılabilecek yeni mühendislik malzemelerinin tasarlanmasının önü açılabilir.

Almanya’daki University of Freiburg’dan araştırmacılar, ağaç dallarının ve köklerinin aralarındaki boşlukları görüntülemede kullanılacak yeni bir yöntem geliştirdiler. Manyetik Rezonans Görüntüleme (MRI) kullanılan bu yöntem ile, damar dokunun basınç ve gerilim altındayken formunu nasıl değiştirdiğinin çalışılabilmesi mümkün hale geliyor. Bu dallanmaların anlaşılmasıyla birçok farklı alanda kullanılabilecek malzemeler, bitkilerin yapısından alınacak referansla geliştirilebilecek.

Çalışmaya dahil olan bilim insanlarından Linnea Hesse’nin belirttiğine göre, araştırmacılar damar dokuların yük taşıma kapasitelerini incelemek istiyorlardı. Yapılan yeni araştırma ile bilim insanları artık, yükten kaynaklanan deformasyonları bikiye zarar vermeden görüntüleyebiliyorlar.

Yüksüz ve mekanik olarak yüklü dalların elyaf demetlerinin düzeninin 3 boyutlu görüntüleri karşılaştırıldığında, araştırmacılar bu demetlerin ve biyomekanikteki diğer dokuların önemini anlamayı umut ediyorlar. Daha sonra bu yöntem, dallı, lif destekli, düşük ağırlıklı komponentlerin en iyi duruma getirilmesinde kullanılabilecek.

µCT ya da histolojik teknikleri kullanan diğer görüntüleme yöntemleri invazif olmanın yanısıra çok kapsamlı bir ön hazırlık ve fotoğrafın çekim sonrası işlenme sürecini gerektiriyordu. Manyetik Rezonans Görüntüleme (MRI) sayesinde hem bu sorunların üstesinden gelinirken hem de araştırmacıların bitkiye zarar vermeden(invazif olmadan) değişik bitki dokularını inceleyebilmesi mümkün hale getiriliyor.

Yöntemin tam olarak uygulanabilmesi için yeni çalışmalara ihtiyaç duyulsa dahi, bu yöntemin sadece biyomimikri ve bitki biyomekanikleri çalışırken değil, genel bitki biyolojisi çalışılırken de faydalı olması bekleniyor.

Society for Experimental Biology. (2015, June 29). The inside story: MRI imaging shows how plants can inspire new engineering materials. ScienceDaily. Retrieved July 2, 2015 from www.sciencedaily.com/releases/2015/06/150629210615.htm