Gürkan Akçay
Avustralya'dan araştırmacılar resiflerde bulunan mercanların mikro-plastik çöpleri yediklerini keşfettiler.

James Cook University'den Dr. Mia Hoogenboom:

" Mercanlar seçici olmayan beslenmeye sahiptirler ve bulgularımız deniz suyunda plastik bulunuyorsa, bu durum mercanların mikro-plastikleri tükettiklerini gösteriyor " diyor.

Araştırma sonuçlarına göre; resiflerde mikro-plastik kirlilik artarsa, mercanların küçük hazmetme boşlukları (bir tür mide) sindirilemeyen plastikle tamamen dolar ve mercanlar bu durumdan olumsuz etkilenirler. Mikro-plastikler çevrede bulunan çok küçük plastik parçalarıdır ve deniz ekosistemlerinde özellikle de mercan resiflerinin bulunduğu kıyılarda yaygın olarak bulunan bir atıktır. Mikro-plastiklerin çoğalmasına rağmen, deniz ekosistemleri üzerindeki etkisine dair bilgi azlığı söz konusu.

Dr. Hoogenboom'a göre; denizdeki plastik kirliliği küresel bir sorun ve mikro-plastikler deniz organizmalarının sağlığı üzerinde olumsuz etkilere sahip.

Araştırmada, mercan resiflerinin bulunduğu kıyılardaki mercanların mikro-plastikleri tüketip tüketmedikleri ve mercan resiflerini etkileyen bir plastik kirliliği için herhangi bir potansiyelin söz konusu olup olmadığı anlaşılmak istendi. Çalışmada, araştırmacılar; resiflerden topladıkları mercanları plastik içeren bir suyun içerisine koydular. 2 gece sonrasında araştırmacılar mercanların plastik parçacıklarını yediklerini gözlemlediler.

Makalenin yazarlarından Nora Hall:

" Mercanlar; enerjilerini, dokularında yaşayan simbiyotik algler tarafından yapılan fotosentezden sağlarlar, fakat aynı zamanda da zooplankton, tortu ve diğer mikroskobik organizmalar gibi deniz suyunda bulunan çeşitli besinlerle beslenirler" diyor.

İlginç olan ise; araştırmacılar mercanların normal besinleri olan deniz planktonundan biraz daha az bir oranda plastik yediklerini keşfettiler. Mercanın sindirim dokusundaki polip sargılar içerisinde plastiğe rastlandı ve bu durum da; mercanların normal besinlerini sindirebilme yetilerini engelliyor olabileceği düşüncelerini güçlendirdi.

Makalenin bir başka yazarı; Kathryn Berry;  testler sürerken polistiren ve polietilen içeren mikro-plastikler bulduklarını söylüyor. Araştırmacıların bir sonraki hedefleri ise; plastiklerin mercan fizyolojisi ve sağlığı üzerindeki ve diğer deniz organizmaları üzerindeki etkilerini belirlemek olacak.

Dr. Hoogenboom aynı zamanda mercan resiflerindeki balıkların da plastik tüketip tüketmediklerini ve plastik tüketiminin balığın büyüme ve yaşam süresini etkileyip etkilemediklerini araştırdıklarını söyledi.

Makale Referansı: N. M. Hall, K. L. E. Berry, L. Rintoul, M. O. Hoogenboom. Microplastic ingestion by scleractinian corals. Marine Biology, 2015; 162 (3): 725 DOI: 10.1007/s00227-015-2619-7