Sevkan Uzel
Yıldız Teknik Üniversitesi - Çevirmen/Editör
İnsanlar da dahil olmak üzere hayvanlar aleminin üyelerinde özellikle uyku ile ilişkilendirilen melatonin hormonunun, bitkilerin stres toleransı üzerinde etkisi olduğu anlaşıldı. Kopenhag Üniversitesi Bitki ve Çevre Bilimleri Bölümü araştırmacılarının Texas Üniversitesi'nden bir ekiple birlikte gerçekleştirdiği çalışmada, arpa bitkisinin kuraklığa hazırlık ve stres belleğinde melatoninin rolü incelendi.

Ayrıntıları Journal of Pineal Research dergisinde yayımlanan bir makale ile paylaşılan araştırmanın sonuçları, dış kaynaklı melatonin uygulandığında arpadaki (Lat. Hordeum vulgare) bitkisel bir hormon olan absisik asit (ABA) düzeyinin ve hücre içi antioksidan sistemlerin düzenlenmesi ile soğuk toleransı tetiklemeli kuraklık hazırlığında (İng. drought priming induced cold tolerance ) artış sağlandığını gösteriyor. Absisik asit bitkilerin çevresel gerilime verdikleri yanıtta önemli bir rol oynuyor. Örneğin kış aylarının soğuk koşullarında bitkiyi korumak için büyümeyi yavaşlatıyor.

İnsan vücudunda melatonin hormonu epifiz bezi tarafından salgılanır. 24 saatlik çevrimdeki uyuma düzenini sağlamakla kalmayıp, diğer bazı hormonların düzenlenmesinden de sorumludur. Menstrüasyon ve menopoz evreleri üzerinde etkilidir. Gençlerde bolca bulunan melatonin, yaş ilerledikçe azalır. İleri yaştaki insanların uyku problemlerinin nedenlerinden biri de budur.

Makalenin başyazarı olan Dr. Xiangnan Li ve ekipten Dr.Fulai Liu, elde ettikleri bulguların büyük önem taşıdığını ifade ediyorlar. İleride karşılaşılabilecek iklim koşullarında bitkilerin abiyotik stres toleransının yükseltilmesi için kuraklık hazırlığı yoluyla bitkilerde melatonin üretiminin düzenlenmesinin umut vaad eden bir yaklaşım olacağını belirtiyorlar.

Arpa bitkisinde kuraklık hazırlığı tetiklemeli soğuk toleransında melatonin ile ABA etkileşiminin genel görünümü. Ψl, yaprak su potansiyeli; ETR, elektron taşınım hızı; ROS, reaktif oksijen türü; RWC, bağıl su içeriği; An, fotosentetik hız. (Telif: University of Copenhagen)