Baran Bozdağ
Kangurular yavrularını keselerinde taşımadan ve bal arıları küçüklerini kovanlarda yetiştirmeden uzun zaman önce, 508 milyon yaşındaki Waptia vardı.  Bir yüzyıl önce ünlü Canadian Burgess Shale (Kanada Burgess Killi Şisti) fosil kalıntıları içerisinde ilk kez keşfedilen bu karides benzeri hayvan hakkında çok az şey bilinmekte, ancak "University of Toronto", "Royal Ontario Museum" ve "Centre national de la recherche scientifique" deki bilim insanları tarafından son dönemlerde yapılan analizler, hayvanın vücudu içerisinde saklanan embriyoya sahip yumurtalar ortaya çıkardı. Bu, fosil kayıtlarındaki en eski kuluçka bakımı örneğidir.

Royal Ontario Museum'da Omurgasız Fosilbilimi Müze Yöneticisi olarak çalışan ve University of Toronto'nun Yer Bilimleri ve Ekoloji & Evrimsel Biyoloji" Anabilim Dalı'nda doçent olan Jean-Bernard Caron şöyle diyor: " Yavrusunun bakımını yapan bir canlıya ait en eski kesin kayıt olarak, bu keşif Kambriyen Patlaması olarak adlandırılan, birçok hayvan grubunun fosil kayıtlarından silindiği hızlı evrimsel gelişme dönemi sırasında kuluçka bakımı uygulamaları anlayışımıza bir başka parça ekliyor.

Caron ve  Fransa'daki "Centre National de la Recherche Scientifique" ten Jean Vannier bulguları Current Biology'de yayınlanan bir çalışmada açıklıyorlar.

Waptia fieldensis, ıstakozlar ve kerevit (dikenli ıstakoz)'leri içeren bir grup hayvan grubuna ait bir erken dönem eklem bacaklısı. İki kabuklu olarak adlandırılan, vücudunun başa yakın olan ön kısmını kaplayan iki parçalı bir yapıya sahiptir. Caron ve Vannieri bu canlının kuluçka bakımı uygulamasında kabuğun çok temel bir rol oynadığına inanmaktalar.

Caron, " Yumurta şekilli nesne kümeleri, gözlemlediğimiz birçok modelden beşinde belirgin bir şekilde bulunmakta ve hepsinde kabuğun altında ve vücudun üçüncü ön bölümü boyunca konumlanmaktadır." diyor.

Kümeler, vücudun her bir tarafında yumurtalar arasında hiç üst üste gelme olmaksızın ya da çok sınırlı miktarda olacak şekilde tek katman olarak gruplanmıştır. Bazı modellerde, yumurtalar birbirinden eşit uzaklıkta konumlanmaktayken, diğerlerinde büyük olasılıkla gömme ve gömme sırasındaki hareketin açısındaki farklılıklardan kaynaklı olarak, yumurtalar birbirine daha yakın durmaktadır.Her bir birey muhtemelen en fazla 24 yumurta saklayabilmekte.

Çalışmanın eş yazarı olan Wanner: "Bu canlı, erken dönem eklembacaklılarda kuluçka bakımındaki çeşitliliğe dair bakış açımızı genişletmekte.Yumurta büyüklüğünün görece daha büyük olması ve sayılarının az olması Kunmingella douvillei olarak bilinen bir başka iki kabuklu eklem bacaklıda bulunan çok sayıda küçük yumurta ile tezat oluşturmakta ve bu canlı Waptia'dan yaklaşık 7 milyon yıl önce yaşamasına rağmen hiçbir yumurtası embriyo taşımamıştır." diyor.

Yumurtaları vücut uzantılarına birleşik bir şekilde vücudun daha alt kısmında bulunan Kunmingella douvillei, yavrularını taşımak için daha farklı bir yol sunmuştu.

Bu iki farklı tür parental stratejinin varlığı, bağımsız ve hızlı bir yavru bakımı evrimi olduğunu öne sürmektedir. 450 milyon yıl önceki Üst Ordovizyen Dönemdeki ostrakodların kuluçkaya yatırılan yumurtaları ile birlikte, bu keşif iki kabukluların varlığının eklembacaklılarda kuluçka bakımının erken evrimleşmesinde kilit bir rol oynadığı teorisini desteklemektedir.

Kaynak : Jean-Bernard Caron, Jean Vannier. Waptia and the Diversification of Brood Care in Early Arthropods. Current Biology, December 2015 DOI:10.1016/j.cub.2015.11.006