Baran Bozdağ
Konu yüz oluşumu olduğu zaman, zamanlama her şeydir. PLoS Genetics dergisinde yayımlanan yeni bir araştırmada USC (University of Southern California - Health Sciences) Kök Hücre araştırmacılarından Lindsey Barske ve çalışma arkadaşları, kilit moleküler sinyallerin, bu kritik zamanlama işlemini kontrol etmekte olduğunu tespit etti.

Daha önceki araştırmalarında, Jagged-Notch ve Endothelin1 (Edn1) adı verilen iki tip moleküler sinyalin (veya başka bir deyişle sinyal proteinlerinin ve kontrol ettikleri mekanizmanın) yüz oluşumunda etkili olduğunu keşfeden USC Kök Hücre araştırmacıları; şimdi de yüzdeki kıkırdak kök hücrelerinde, aynı protein sinyallerinin yüz oluşumu ile ilgili zamanlamada da rol oynadığını tespit etti. Öyle ki, bu sinyal mekanizmalarının kaybı, veya proteinlerin doğru sentezlenip çalışmaması; yüzde anomalilere, kalıp bozukluklarına, gelişim sorunlarına ve şekil oluşumu bozukluklarına sebep olabilmektedir. Tüm omurgalılarda bu mekanizmanın ortak olduğu hesaba katıldığında, zebra balığından insana kadar geçerli olan bu moleküler sinyaller, embriyolojideki çalışma kolaylığından dolayı, zebra balıklarında keşfedildi ve aynı hayvanda teste tabi tutuldu.

Yeni dönem sofistike genetik teknikler ve görüntüleme teknolojilerini birlikte kullanarak, zebra balıkları üzerinde araştırmalarını sürdüren araştırma ekibi, Jagged-Notch ve Edn1'in ikili biçimde çalışarak yüzde, kök hücrelerin kıkırdak dokuya dönüşmeleri sürecini kontrol ediyor olduğunu gösterdi. Yapılan araştırmaya göre, yüzdeki kıkırdak kök hücrelerindeki Edn1 sinyali yüzün alt yarısında gelişimin ilk safhalarında kıkırdak doku oluşumunu hızlandırırken, üst kısımda Jagged-Notch sinyalleri, gelişimin ileri safhalarına kadar kıkırdak oluşumuna engel oluyor.

Bu temel farklılıklarının; yüzün üst kısmının, alt kısımdan farklı olmasına neden olan gelişimsel süreci belirlediği ve bu sebepten yüzün alt ve üst kısmının birbirinden farklı olduğu düşünülüyor.

Bu görselde - A three-day-old zebrafish head skeleton with newly differentiated cartilage cells (magenta) emerges from a pool of skeletal progenitor cells (green). Credit: Lindsey Barske/Crump Lab Bu görselde henüz 3 günlük bir zebra balığı kafatası görülüyor. Mor kısımlar buradaki kıkırdak doku hücrelerinin olduğu yerleri, yeşil kısımlar ise bu kıkırdak dokuyu oluşturan kök hücreler gruplarını veya projenitör hücreleri gösteriyor. Telif : Lindsey Barske/Crump Lab Bu görselde henüz 3 günlük bir zebra balığı kafatası görülüyor. Mor kısımlar buradaki kıkırdak doku hücrelerinin olduğu yerleri, yeşil kısımlar ise bu kıkırdak dokuyu oluşturan kök hücreler gruplarını veya projenitör hücreleri gösteriyor. Telif : Lindsey Barske/Crump Lab