Baran Bozdağ

Arjantin'deki ünlü fosil kaynağı bölgeden, yeni bir hazine: kılıç-dişli kedi  Smilodon'a air ilk ayak izi fosili keşfedildi ve rapor edildi. Bu antik hayvanın yere uyguladığı kuvvetle oluşmuş dört oyuk ve hesaplanan pati büyüklüğü, yapılan karşılaştırmalı hesaplara göre bugün yaşamakta olan Bengal kaplanınkinden daha iri.

Geçtiğimiz yıl keşfedilen pati izi, sağdan sola 19.2 santimetre uzunluğa sahip. Yalnızca bir örnek üzerinden hesaplanan bu uzunluğun, bir insan elinin tam olarak açıldığında ulaştığı ortalama genişlikle yaklaşık olarak aynı olduğu görülecektir.

Yaklaşık 50.000 yıl önce oluşmuş olan bu ayak izi oluştuğunda, Dünya; atlattığı son buzul çağının ortalarında idi ve küresel deniz seviyesi şimdikinin çok altında seyretmekteydi. İzin keşfedildiği Arjantin, Miramar yakınlarındaki sahil ise o zamanlar, deniz kıyısından birkaç kilometre daha uzaktaydı.

Bulgularını ve araştırmanın sonuçlarını geçtiğimiz ay Arjantin 30. Omurgalı Paleontolojisi Toplantısı'nda sunan bilim insanları, keşfedilen ayak izinin yüksek ihtimalle S. populator olarak bilinen ve bugünkü Bengal kaplanlarından %20 daha büyük bir cüsseye sahip olan yırtıcı antik kedi türüne ait olduğunu açıkladı.

Güney Amerika'da yaşamış olan türün en iyi bilinen akrabası aynı cinsten olan  yine kılış dişli bir kedi olan S. fatalis adlı türdür. Ancak yalnızca bir ayak izine sahip olduğumuz ve başka fosillerle desteklenmeyen bir kalıntının, onu yapan hayvana doğru şekilde bağdaştırılması çok zor olduğundan yine bilimsel bir gelenek takip edilecek ve bu ayak izi yeni bir türe ait sayılarak bu muhtemel hayvana yeni bir isim koyulacak.

Araştırma ekibi türün isminin Yunanca "Miramar'dan Smilodon ayak izi" anlamına gelen Smilodonichnum miramarensis olarak belirlenmesini öneriyor.

Kaynak : Science Magazine websitesi, Sid Perkins, First fossil footprints of saber-toothed cats are bigger than Bengal tiger paws, Haziran 10, 2016, www.sciencemag.org/news/2016/06/first-fossil-footprints-saber-toothed-cats-are-bigger-bengal-tiger-paws