Baran Bozdağ
Görüntüsü ile birçok insanı korkutan sert kabuklu kerevitlere ne oldu? Bir dişi bireyde oluşan genetik bozukluk, kendisini klonlamasına sebep oldu ve de bu dişiler; fiziksel olarak büyük ve çok verimli (doğurgan) olması sebebiyle popülasyonda üstünlük sağlamaya başladılar.

Yeni bir çalışmada ortaya atılan argümana göre; bu klonlar - tüm bireylerin birbiri ile genetik olarak tamamen aynı olduğu - yeni bir tür teşkil ediyor. Tümü-dişi olan klonlar ilk kez 1995 yılında evcil hayvan tüccarları tarafından keşfedilmişti ve kısa zaman içinde iç mekan akvaryumlarının en aranan üyelerinden birisi haline gelmişti.

Daha sonraki süreçte vahşi çevreye tekrar yayılan klonlar, farklı bölgelerde (Madagaskar da dahil olmak üzere) yerli kerevitler için bir tehlike oluşturmaya başladılar. Genetik olarak, mermerli kerevit diye anılan klonlar, pullu kerevit türü olan ve Amerika'nın güneydoğu kıyılarında bulunan Procambarus fallaxa çok benziyor. Aralarındaki fark ise mermerli kerevit denen klonların tipik olarak bulunan 2 çift kromozom yerine 3 çift kromozoma sahip olması.

Yeni araştırmada, pullu kerevitlerin (slough crayfish) erkeklerinin, klon kerevitlerin yumurtalarını dölleyemediği tespit edildi. Bu öncülün de tür ayrımı yapılmasındaki etkenlerden biri olması ve klonların farklı bir tür sayılmasına yetecek kadar genetik farklılık göstermesi dolayısı ile araştırmada mermerli kerevitlerin yeni bir tür olduğu açıklandı.

Genellikle yeni türler uzun zaman periyotları sonunda ortaya çıkarlar, ancak genetik çalışmalar gösteriyor ki bitkilerde genellikle sık karşılaştığımız ve hayvanlarda  nadiren karşılaşılan bu durumda türleşme neredeyse anlık bir olay olarak gerçekleşti. Mermerli kerevit ise kendi gibi kabuklu 14.000 akrabası içinden kendini klonlayarak süperklon tür yaratan tek üye.

Çalışmada iki ayrı türün DNA'sındaki kimyasal modifikasyonların daha büyük boy ve doğurganlığa işaret ettiği kaydedildi. Araştırmacılar şimdi ise bu epigenetik farklılıkları detaylı incelemeye çalışıyor ve türün adını da 'Procambarus cinsinin bakire olanı' anlamında kullanılacak olan Procambarus virginalis olarak öneriyor.

Referans : Science / DOI: 10.1126/science.aad1673