Kendi Kendini Geri Dönüştürebilen Plastik!

Elektronik cihazlarımızın içerdiği maddeler genel olarak geri dönüştürülmesi zor maddelerdir ve kirlilik problemi oluşturmaya çok elverişlidirler. Geri dönüşüm sürecine en dışında bulunan plastik kapl..

Elektronik cihazlarımızın içerdiği maddeler genel olarak geri dönüştürülmesi zor maddelerdir ve kirlilik problemi oluşturmaya çok elverişlidirler. Geri dönüşüm sürecine en dışında bulunan plastik kaplamasıyla başlasanız dahi bu çok can sıkıcı bir hal alabilir. Çünkü en dış kaplaması bile, yakmak ve eritmek için oldukça tehlikelidir. Ayrıca geri dönüşüm süreci yüksek maliyetli olmasından dolayı sıklıkla tercih edilmemektedir.

Araştırmacılar bütün bu sorunların üstesinden gelmek için çalışma başlattılar ve sonucunda ışıkla parçalanabilen yani diğer bir deyişle kendi kendini geri dönüştürebilen plastik tasarladıklarını duyurdular.

Plastikler küçük moleküllerin uzun ve birbirini takip eden zincirlerinden oluşurlar. Araştırmacılar da fruktozdan ve ışıkla tepkime verebilen maddelerden elde edilen molekül çözeltisini ısıtmakla işe başladılar. Bu işlem sonrasında elde edilen soluk kahve rengi yeni malzemeyle plastiğin zincirlerinin temel taşlarını oluşturdular. Işığı absorbe edebilen materyal kullanmalarının sebebi 350 nanometre dalga boyundaki ultraviyole ışığa maruz kalan ışığı absorbe edebilen moleküllerin zincirlerinin kırılabilmesi. Bu sayede elde edilen materyalin bozunması tetiklenebiliyor.

Yeni konsept plastiğin bozunduğunun kanıtlanması için bilim insanları yaptıkları deneylerde, 3 saat boyunca ultraviyole ışığa maruz kalan plastiğin solüsyon içerisinde tamamen çözünebildiği gözlemlediler.

Ayrıca çözünen plastiğin geri dönüşüm sürecine kazandırılması ve yeniden çözünebilir plastik üretilmesi de mümkün. Angewandte Chemie International Edition’da yayınlanan bu makaledeki plastiğin kullanımı yaygınlaştırılırsa, hammadde ihtiyacının büyük ölçüde karşılanabilecek olmasının yanı sıra, plastikten kaynaklanan çevre kirliliği de bir hayli azaltılabilir. Fakat bu ürünün günlük kullanıma uyarlanabilmesi için yeni çalışmalara da ihtiyaç var. Günlük yaşamda kullanılacak dayanıklı ve uzun ömürlü olan versiyonunun üretilip üretilemeyeceğini ise zaman gösterecek.

Makale:  DOI: 10.1002/anie.201408492