Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
Evrende en çok bulunan madde görmesek de çekimini hissedebildiğimiz, karanlık maddedir. Karanlık madde ilk olarak 1970’lerde uzay bilimci Vera Rubin tarafından keşfedilmiştir. Vera Rubin, spiral galaksilerin etrafındaki bölgelerde bulunan yıldızların, hareket etmeleri gereken hızdan daha yüksek hızda hareket ettiklerini keşfetmiştir. Bu keşiften çıkan önermeye göre, galaksilerin etrafında ‘’halo’’ içerisinde göremediğimiz bir kütle bulunmaktadır. Fakat fizikçiler, bu maddenin galaksinin kenarında mı yoksa çekirdeğinde bir yerde mi olduğu konusunu hala tartışmaktadırlar.

Şimdi ise yeni yapılan bir araştırmada bu sorunsala Samanyolu Galaksisi özelinde cevap veriliyor. Nature Physics’de yayınlanan makalede, galaksinin iç ve dış bölgelerindeki yıldızların hızlarının, galaksi merkezine uzaklıklarına göre kıyaslaması yer alıyor.

Bu hızlar üzerinden kurulan modellemelerde normal madde tarafından itilen yıldızların beklenen hızları ile, karanlık madde tarafından itilen yıldızların beklenen hızları karşılaştırılıyor.

Makalenin sonuçlarına göre, galaksi merkezini yakınında yer alan yıldızların normal madde tarafından itildiklerinde olması gereken teorik hızları ile ölçülen hızları birbirini tutmuyor. Bu da karanlık maddenin galaksi merkezinde daha etkili olduğunu ortaya koyuyor.

Karanlık maddde üzerinde yapılan bu araştırmadan elde edilen veriler, galaksi düzeninin daha iyi anlaşılması ve karanlık madde çalışmaları için çok önemli bir role sahip. Bu araştırma sayesinde yapılacak karanlık madde çalışmaları biraz daha daraltılabilecek ve sonuca ulaşılması biraz daha kolaylaştırılabilecek.

Makale: DOI:10.1038/nphys3237