Erhan Güven
Sağlık Bakanlığı - Yazar
Bu yılın başlarında yer-konuşlu teleskoplar tarafından keşfedilen PG 1302-102 adlı kara delik çifti, aralarındaki 320 milyar kilometrelik mesafeyle bugüne kadar tespit edilen en yakın ikili. Bu minik mesafenin kapanıp ikilinin birbirleri içine geçerek çarpışmaları da göz açıp kapanıncaya kadar gerçekleşecek gibi görünüyor; bir milyon yıldan daha kısa bir zamanda…

Beklenen çarpışmanın şiddetiyle ortaya çıkacak parlaklığın 100 üstnova patlamasına eşit olacağı tahmin edilirken, aramızdaki 3.5 milyar ışık yılı mesafe düşünüldüğünde, havai fişek gösterisini izlemek için bir süre daha sabretmemiz gerektiğini söyleyebiliriz.

NASA’nın Gökada Evrim Kâşifi (GALEX) ve Hubble Uzay Teleskobundan gelen verilerin değerlendirilmesi sonucunda bilim insanlarının konuyla ilgili öngörüleri sayısal değerler olarak bu şekilde. Her iki gözlem aracının morötesi dalga boylarında yaptığı ölçümlere Hubble’ın diğer dalga boylarını da içine alan gözlemleri geriye dönük olarak incelendiğinde bu kara delik çiftinin birbirleri etrafındaki dönüşlerini 5 yılda tamamladıkları düşünülmekte.

Buradaki büyük keşif PG 1302-102 ile ilgili sayısal değerlerden çok bunları belirlememizi sağlayan ölçüm yönteminin doğruluğu ve gelecekteki büyük faydaları aslında. Değişik dalga boylarına sahip ışığın gösterdiği döngüsel (siklik) değişiklikler sayesinde, kapıldıkları çekim gücü etkisiyle o müthiş birleşim anına daha yakın kara delik çiftleri bulunması mümkün olursa, Einstein’ın 100 yıl önce evrenin dokusu hakkında öngördükleri hakkında önemli bilgiler elde etme olanağı bulacağız.

Ötesinde, bugüne kadarki bütün gözlemsel ve deneysel testleri başarıyla geçen genel göreliliği en uç kütleçekimsel ortamda deneme şansımız olacak. Şayet bu yöntemle birleşmek üzere olan bir kara delik çifti yakalayabilirsek, birleşim anında uzay-zamana dağılmasını beklediğimiz kütleçekimsel dalgaları yakalayabiliriz.

kara-delikler-carpisinca-bilimfilicom Sistemden yayılan ışığın şiddetine göre yapılan benzetim (Telif: Zoltan Haiman, Columbia Üniversitesi) Sistemden yayılan ışığın şiddetine göre yapılan benzetim (Telif: Zoltan Haiman, Columbia Üniversitesi)