Baran Bozdağ
Görsel telif : Luke Norton

Genel bir kanı ile kabul görmüş ve yine yaygın olarak bilinen şekli ile, günümüzdeki kaplumbağaların kabukları büyük oranda korunma amaçlı olarak işlev görmektedir. Yaşamakta olan başka hiçbir omurgalı canlının, vücudundan bir bölgeyi böylesine yüksek oranda farklılaştırarak delinemez veya içine girilemez bir koruyucu yapı oluşturmadığını söylemek yanlış olmaz. Ancak; dünya genelinden paleontologların dahil olduğu yeni bir araştırmanın sonucunda kabukların, en erken dönem kısmi kabuklu kaplumbağaların fosillerindeki geniş kaburga kemiğinden öncü kabuk yapılarına bakılarak aslında ilk olarak koruma değil yer altına oyuk açıp sığınabilmek için bir adaptasyon olarak geliştiği öne sürülüyor.

Denver Museum of Nature & Science'tan paleontolog Dr. Tyler Lyson; kaplumbağa kabuklarının neden evrildiği sorulduğunda cevabın çok basit görünebileceğini belirtiyor - 'Tabii ki korunmak için..'. Ne var ki; tıpkı kuş tüylerinin de öncelikle uçmak için evrimleşmemiş veya başka bir tabirle ortaya çıkmamış olması gibi kaplumbağa kabukları da ilk oluşmaya başladığında bir korunma adaptasyonu olarak ortaya çıkmadı. Bunun yerine, sert bir yaşamsal ortam olabilecek Güney Afrika'da asıl ilk kabukluların yaşadığı yer altına kazarak çevresel ağır şartlardan uzaklaşabilmek için ortaya çıktı.

Kaplumbağa kabuklarının ilk evrimi uzun zamandır bilim insanlarının aklını kurcalayan sorulardan birisi olarak varlığını sürdürüyordu. Hem fosil kaynaklarının incelenmesi ile elde edilen sonuçlar hem modern kaplumbağalarda kabukların oluşumunun gözlemlenmesi ile kabukların oluşumuna giden ilk temel dönüşümün kendi özelliğinden kaynaklandığı görüldü: kabukları kaburga kemiklerinin her yöne genişlemesi ile oluşuyordu.

İlk anda genişlemiş ve uzamış kaburgalar çok önemli modifikasyonlar gibi görünmese de, dört ayaklı hayvanlar için canlının hızı ve nefes düzeni üzerinde büyük etkileri görülebilmektedir. Bu hayvanlar için kaburgalar lokomosyon desteği için kullanılır ve ciğerlerin hava değişimi üzerinde de önemli bir rol oynar. Belirgin biçimde genleşmiş kaburgalar gövdeyi sıkar, bu da canlının adım mesafesinin kısalmasına ve yavaşlamasına sebep olur ve nefes alış-verişi sekteye uğratır.

Dr. Lyson'a göre; kaburgaların, lokomosyon ve nefes alma üzerinde birleşik rolü, neden kaburga biçim ve şekillerinde çok fazla varyasyon görmediğimizi de bir anlamda açıklıyor. Araştırmacılar için de kaburgalar dinozorlardan insanlara, balinalardan yılanlara çok da değişmeyen benzer görünüşte yapılar olduğundan çoğu zaman dikkate alınmamakta veya bir parametre olarak kullanılmamaktadır. Ancak bu noktada kaplumbağalar bir istisna olarak görülüyor; çünkü kabuklarının büyük bir bölümünü kaburgalarının modifikasyonu ile oluşturuyorlar.

Bu konudaki ve kaburgaların evrimsel amacı konusundaki en büyük adımlardan biri 260 milyon yaşındaki kısmi olarak kabuklu olan öncül kaplumbağalara ait birkaç örneğin keşfedilmesi ile atılmış oldu. Eunotosaurus africanus adı ile bilinen tür, Güney Afrika'daki Karoo Havzası'nda yaşamıştı ve örneklerden bazıları da araştırmanın yazarlarından iki doktor Roger Smith ve Bruce Rubidge tarafından elde edilmişti.

Ancak konuyu aydınlatan keşiflerden belki de en önemlisi olan 15 santimetre uzunluğundaki iyi korunmuş elleri ve ayakları da bulunan iskelet fosili ise yalnızca 8 yaşındaki bir çocuk tarafından babasının tarlasında şans eseri keşfedilmişti.

Kaynak : DENVER MUSEUM OF NATURE & SCIENCE Web Sitesi, DENVER MUSEUM OF NATURE & SCIENCE CURATOR HELPS DISCOVER REAL REASON WHY TURTLES HAVE SHELLS, 14 Temmuz 2016, www.dmns.org/press-room/news-releases/denver-museum-of-nature-science-curator-helps-discover-real-reason-why-turtles-have-shells/