Baran Bozdağ
Kan pıhtısı üzerinde yapılan yeni bir RNA testi, sadece bir damla kadarlık örnekten kanseri, kanserin (kanserli dokunun) yerini ve çeşidini tespit edebiliyor. Kan pıhtıları aracılığıyla - kan-temelli - gerçekleştirilen bu yeni RNA testini kullanarak, araştırmacılar %96 başarı ve kesinlikle kanseri tespit ederek tanımlayabildi. İsveç'teki Umeå University'de gerçekleştirilen çalışma Cancer Cell dergisinde yayımlandı.

Kanseri erken safhalarında teşhis etmek hayati bir önem taşır. Araştırmacılar bu sebeple yeni ve tamamen kan-temelli bir biyopsi metodunun kanseri tespit etmekte nasıl kullanılabileceğini ve böylelikle yakın gelecekte zarar verici (örneğin akciğerden örnek alınması ve bu yolla akciğer kanserinin tespiti gibi) yöntemlerden kurtulunabileceğini araştırdı.

Çalışmada, kanserin neredeyse tüm formları tanılandı. Bu da kan-temelli biyopsilerin kanser teşhisinde potansiyel ve çok önemli bir rol alabileceğini gösteriyor.

İsveç, Hollanda ve Amerika Birleşik Devletleri'nden bilimcilerin ortaklaşa yürüttüğü araştırmada, yeni RNA testi ile kan pıhtılarından kanser teşhisi ve tanısı yapıldı. Sonuçlar kan pıhtılarının kanser tespitinde (biyopsi) kullanılacak örnekler için mükemmel bir aday olduğunu ve son derece kolaylıkla elde edilebilen bu örneklerin muhtemel tedavi biçimi için de yol gösterici olabileceğini gösteriyor.

283 kişiden alınan kan örneklerinden, 228'i herhangi bir çeşit kanser ihtimaline işaret ederken, 55 tanesi ise hiçbir şekilde kanser olmadığını gösteriyordu. Kan örneklerinin RNA profilleri karşılaştırıldığında araştırmacılar hastaların genelinde kanserin varlığını yüzde doksan altılık bir tutarlılıkla tespit etmeyi başardı. 39 hastada kanserin varlığı çok erken fazlarında tespit edildi. Yapılan tespitlerin tamamı (%100'ü) doğru şekilde tanılandı, çeşitleri ve sınıfları tespit edildi.

Ardı sıra yapılan ve aynı metodu kullanan testlerde araştırmacılar, bugüne kadar emsali olmayan %71'lik bir tutarlılıkla tümörlerin kökenlerini, nereden geldiğini veya nerede doğduğunu tespit etmeyi başardı. Hastaların; akciğer, karaciğer, bağırsak, göğüs, pankreas, beyin veya anüs kanseri olduklarına bu şekilde karar verildi.

Örnekler ayrıca, kanser formlarındaki moleküler farklılıklara dayanan alt gruplara da bu yolla ayrılabiliyor. Bahsi geçen yetenek de, özellikle tedavi metodunun ve şeklinin (dozaj, zamanlama, süre vb.) belirlenmesinde çok önemli bir rol oynayabilir.

Kaynak :  Myron G. Best, Nik Sol, Irsan Kooi, Jihane Tannous, Bart A. Westerman, François Rustenburg, Pepijn Schellen, Heleen Verschueren, Edward Post, Jan Koster, Bauke Ylstra, Najim Ameziane, Josephine Dorsman, Egbert F. Smit, Henk M. Verheul, David P. Noske, Jaap C. Reijneveld, R. Jonas A. Nilsson, Bakhos A. Tannous, Pieter Wesseling, Thomas Wurdinger. RNA-Seq of Tumor-Educated Platelets Enables Blood-Based Pan-Cancer, Multiclass, and Molecular Pathway Cancer Diagnostics. Cancer Cell, 2015; 28 (5): 666 DOI: 10.1016/j.ccell.2015.09.018