Baran Bozdağ
Hepimizin bildiği üzere gen haritaları soy takibi yapan, soy ağacı oluşturan veya kendi atalarını merak eden her insan ve araştırmacı için en genel geçer ve en kaliteli bilgi kaynağı..

Bugün gen haritası çıkarmada kullanılan sekanslama yöntemleri çok hızlı ve hata payları yok sayılacak kadar küçük. Burada bahsedilen hata payı da bütünüyle yapılmış bir hatayı da kapsamıyor. Şöyle ki iki DNA arasındaki genom farkını ölçmek istediğiniz de bu benzerlikteki hata payı sonucu ortalama binde dört ila beş oranında değiştiriyor. Son derece güvenilir demekle eş anlamlı..

Her ülkenin mümkün olan en iyi şekilde düzenlenmiş gen haritaları, tarihsel olarak geçmişe ve insanları atalarına son derece detaylı bir şekilde bakılabilmesini sağlıyor. Özellikla Britanya Adalarında yaşayan insanlar için durum biraz farklı işliyor. Bu adalardaki hangi ülkenin gen haritasına bakarsanız bakın adalarda yaşayan insanların soyları hakkında bir şeyler öğrenmek mümkün..

Bilim insanları bu hafta Nature'da yayımlanan bir çalışma dahilinde Britanya'da yaşayan binlerce insanın DNA analizini yaptı. Eski kabile krallıklarının yaşadığı bölgelerde atalarının bulundukları yerler tespit edildi ve hala aynı bölgelerde yaşanıldığı bulundu.

Araştırmada ayrıca Gallilerin (Galler ülkesinde yaşayan halk), 10,000 yıl önce adaya ilk kez gelen atalarıyla en yüksek oranda ortak gen bulundurduğu tespit edildi. İstilacı Vikingler ve Romalılar beklenenden çok daha az genetik kalıntı bırakmışlar. Ne var ki Orkney Adalarının en kuzeyinde yaşayan insanların genomunda %25 oranında Viking genomu bulunuyor.

Savaşlar, istilalar, fetihler, göçler, çok uluslu devletlerin var olmuş olması sonucunda - ki bugüne kadar bunu yanlışlayan hiç bir saf grup bulunamadı - Dünya'nın hiç bir yerinde safkan ırk ya da soy olmadığı açıkça görülüyor. İnsanın biyolojik bir varlık olduğu gerçeği düşüncelerimizi geliştirmemiz için gereken en etken bilgi niteliği taşıyor.

Referans:   Sciencemag.org  , Who are the British? Genetic map reveals their ancestry, news.sciencemag.org/sifter/2015/03/who-are-the-british-genetic-map-reveals-their-ancestry