Ozan Zaloğlu
S. Demirel Üniversitesi - Çevirmen
Yapılan yeni bir araştırmaya göre, genel bir bağırsak parazitinin bulaştığı arılar, nektar ve polenlerinin tedavi edici özelliğe sahip olduğu çiçeklere gidiyor.

Bulguların öne sürdüğüne göre bitki kimyası, arı türlerinin azalmasına karşı olan savaşta yardımcı olabilir. Araştırmacılar bundan önceki laboratuvar çalışmalarında bitkilerdeki nikotin ve diğer doğal kimyasallar içeren nektarın, hasta arılardaki parazit sayısını önemli miktarda azalttığını buldu fakat yeni çalışma, parazitli arıların zaten doğadaki doğal kimyasallardan faydalanıyor olduğunu gösteriyor. Colorado-Boulder Üniversitesi ve Dartmouth College'daki araştırmacılar tarafından yürütülen çalışma Ecology dergisinde yayınlandı.

Arıların koloni çöküşü bozukluğu, son yıllarda çok dikkat çekmişti fakat parazitler,  tarım ve bitki tozlaşmasında hayati bir öneme sahip olan yaban arıları ve bal arılarında ikisinde de genel ve doğal bir hastalık sebebi. Araştırmacıların bakmış olduğu bağırsak paraziti, hayatta kalmalarını, üremelerini ve yiyecek arama davranışlarını güçlü bir şekilde etkileyebiliyor.

Araştırmacılar, yaban arılarının yiyecek araması ve bitki üremesinde, çiçek özünde doğal bir şekilde bulunan bir takım ikincil bitki metabolitlerinin (iridoit glukositleri) etkilerini çalıştılar. Iridoit glukositleri geyik ve diğer otçul hayvanları caydırabiliyor fakat araştırmacıların önceki araştırmalarının gösterdiğine göre, bileşenler parazitli arıların parazit yüklerini azaltarak onlar üzerinde tedavi edici bir etkiye sahipler.

Araştırmacılar yeni çalışmada, Kuzey Amerika'nın doğusu boyunca bulunan ve arıların polenlediği bir su bitkisi olan kaplumbağabaşı bitkisinin dört topluluğundaki nektar ve polenlerde avkubin ve katalpol adlı iki iridoit glukosit bileşeninin yoğunluklarına baktılar. Ardından bu çiçeklerdeki kimyasalların yoğunluklarını değiştirip arıların yiyecek arayışındaki etkilerini çalıştılar.

Sonuçlar gösterdi ki, bağırsak paraziti bulaşmış arılar, sağlıklı olanlarla karşılaştırıldığında büyük ölçüde en yüksek iridoit glukosit yoğunluklarına sahip çiçekleri ziyaret etmeyi tercih ettiler. İkinci bir düşman olan öldürücü asalak bir sineğin saldırdığı arılar, nektar kimyasına bu şekilde tepki göstermedi. Araştırmacılar ayrıca en yüksek yoğunlukta iridoit glukosit nektarına sahip çiçeklerin, arı ziyaretlerinin ardından diğer çiçeklere önemli oranda daha fazla polen bağışında bulunduklarını keşfederek, nektar kimyasının bitki üreme başarısını etkileyebildiğini gösterdiler.

Araştırmanın baş yazarı Leif Richardson'ın belirttiğine göre: "İkincil metabolitler çiçek özünde ve poleninde yaygın bir şekilde mevcut fakat işlevleri tamamen anlaşılmış değil. Bu çalışmada, bu bileşenlerin sadece polenleştiricilerde değil, aynı zamanlarda onların doğal düşmanlarıyla karmaşık etkileşim çemberleri aracılığıyla bitki üremesini etkileyebildiklerini gösterdik."

Araştırmanın yazarlından Rebecca Irwin'in de belirttiğine göre: "Arıların, parazit kaptıkları zaman ikincil metabolit bileşenlerine sahip yararlı bitki tüketimlerini en yüksek dereceye çıkarmak için yiyecek arama davranışlarını değiştirerek kendilerini tedavi ediyor olabileceklerini gösteriyoruz."

Kaynak: Phys.org, Parasitized bees are self-medicating in the wild, study finds, Retrieved from http://phys.org/news/2015-09-parasitized-bees-self-medicating-wild.html