Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
Arktik Okyanus’da soğuk ve karanlık geçen kışlarda, deniz hayvanarının da uyuduğunu düşünmüş olabilirsiniz. Fakat; Kongsfjorden-Svalbard’daki birçok türün, birbirini takip eden üç kış ayındaki davranışları üzerine yapılan yeni bir çalışma, bu durumun aslında düşünüldüğü gibi olmadığını gösteriyor. Current Biology’de yayımlanan çalışmanın bulgularına göre, karanlık kutup geceleri, daha önceden tahmin edildiğinin aksine biyolojik aktivitenin durduğu bir dönem değil.

Araştırmacı Jørgen Berge’nin belirttiğine göre yapılan bu çalışma, Svalbard haliçinde küçük bir teknede yapılan gözlemler ile başladı.

‘’Üstümüzde yıdızlı kış gecesi varken altımızda da derinliklerde dirimsel ışıldayan organizmalar tarafından üretilmiş sayısız mavi-yeşil ‘yıldız’ vardı. Bu güzellik hayret vericiydi; ve gerçek şu ki birçok organizma, sistemin dinlenme modunda olmadığının güçlü bir göstergesi olan ışığı üretiyordu.’’

Daha sonra araştırmacılar, Svalbard haliçlerinin birisinde ardışık üç kutup kışındaki ekosistem üzerinde geniş çaplı bir araştırma yürüttüler. Araştırmacılara göre; ilginç bir şekilde, bu kış gecelerinde ekosistem dinlenme moduna geçmek yerine, oldukça hızlı işliyordu. Hatta, bazı türlerin çeşitliliği ve üreme aktiviteleri, kış boyunca yılın bütün diğer zamanlarından açık bir şekilde daha fazlaydı.

Araştırmacıların bulgularına göre örneğin, kopepodlar ve diğer hayvansal planktonlar aktif bir şekilde çoğalıyorlardı. Hızlandırılmış kameraların içinde olduğu yemlenmiş tuzaklar ile de araştırmacılar; deniz salyangozları, amphipodlar, ve yengeçleri içeren sığ su çürükçüllerinin aktif yaşamlarını açığa çıkardılar.

Berge’nin belirttiğine göre, onu ve çalışma arkadaşlarını en çok şaşırtan şey ise deniz kuşları oldu. Bergeye göre; deniz kuşlarının orada olmalarının yanısıra, tamamen karanlık ortamda avlanabiliyor olmaları oldukça ilginçti. ‘’Bunu nasıl yaptıklarını ve bu bölgedeki deniz kuşlarında kış boyunca bu durumun ne kadar yaygın olduğunu bilmiyoruz. Fakat, kuşların bu bölgede oldukları avlanabildikleri aşikar.’’

Araştırmanın bulguları, iklim değişikliğinin olduğu bir dönemde gelmesiyle büyük öneme sahip. Ayrıca bu araştırma, deniz canlılarının kış boyunca nasıl yaşamlarına devam edebildikleri ile ilgili yeni soruları da akıllara getiriyor.

Eriyen buzullarla birlikte Arktik’de yeni alanlar insan aktivitesine açılıyor- petrol endüstrisi, balıkçılık ve turizim. Berge’nin belirttiğine göre, karanlık kış aylarının henüz canlı aktivitesinin başlamadığı zamanlar olmasından kaynaklı ‘güvenli’ olduğu görüşü yanlış. Hatta bu zamanlar, sayısız organizmanın üremesi için oldukça önemli, ve hal böyle olunca da büyük ihtimalle yılın en hassas zamanları.

Makale Referansı:  Berge et a. Unexpected Levels of Biological Activity during the Polar Night Offer New Perspectives on a Warming ArcticCurrent Biology, September 2015 DOI: 10.1016/j.cub.2015.08.024