Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
Dünya üzerindeki en eski fosil kaç yıllık?

Uzunca bir zamandır bu sorunun cevabı 3.46 milyar yıl olarak biliniyordu ve Batı Avustralya’da bir kaya bu rekorun sahibiydi. Yani, bu kayanın Dünya'nın en eski fosilini barındırdığı sanılıyordu.

1993’de Science dergisinde yayımlanan bir makaleye göre, resimde gördüğünüz kaya küçük, solucanımsı bir yapının fosilini içeriyordu ve bu dünyanın ilk siyanobakterisinin fosilleşmiş hücre zarları olabilirdi. Fakat, şimdi elimizde bu yapıların bir yaşam formuyla hiçbir alakası olmadığıyla ilgili daha güçlü kanıtlar var.

Proceedings of the National Academy of Sciences dergisinde yayımlanan yeni bir çalışmaya göre bu yapı, hidrotermal sistemlerin içinde oluşan minerallerin yarattığı elonge filamentler. Mineraller oluşuktan sonra karbon, arkasında organik bir imza bırakarak köşelerde birikiyor. Karbonun arkasında bıraktığı bu imza da hücre çeperlerinin fosilleşmiş yapısını andırıyor.

Yayımlanan yeni makalenin ardından Dünya'nın en eski fosili olma unvanını yine Batı Avustralya’da bulunan başka bir kaya devraldı. Rekorun önceki sahibinden 30 milyon yıl daha genç olan ve Strelley Pool olarak adlandırılan 3.43 milyar yıllık yapının, mikrofosilleri içerdiğine dair güçlü deliller bulunuyor.

Kaynak: Eric Hand.(2015, April 20). 3.46-billion-year-old 'fossils' were not created by life forms. Sciencemag.org. Retrieved April 22, 2015 from http://news.sciencemag.org/earth/2015/04/3-46-billion-year-old-fossils-were-not-created-life-forms