Erimeye Karşı Dirençli Dondurmalar Çok Yakında
Dondurma ve sıcak yaz ayları, külağınızın yan taraflarında sıcaklığın etkisiyle aşağı doğru kümelenmiş lezzetli kütleyi farkedene kadar, birbirini mükemmel bir biçimde tamamlayan ikilidir.

Şansa bakın ki, bilim insanları dondurma yapımında kullanılabilen ve yediğimiz dondurmaları erimeye karşı daha dirençli hale getirebilen, doğal olarak meydana gelebilme özelliğine sahip bir protein keşfettiler. İskoçya’da faaliyet yürüten Edinburgh ve Dundee üniversitelerindeki araştırmacılara göre, BsIA adı verilen protein dondurma içeriğini hava, yağ ve su ile biraraya getirerek, içeriğin daha uzun süre donmuş halde kalmasını sağlıyor.

Bu işlem dondurmaların bilhassa sıcaklık gibi faktörlere daha dirençli olmasını sağlamanın yanında, içeriğin ‘’süper düzgün bir kıvam’’ma sahip olmasına da olanak tanıyor. Arkadaş canlısı bir bakterinin içinde üretilebilen bu protein, buz kristallerinin gelişimini önleyen dondurma karışımını daha kararlı yapmak için yağ damlacıkları ve hava kabarcıklarına yapışabiliyor. BsIA varsayıldığı gibi, dondurmaların daha düzgün bir yapıda ve lüks dondurma markalarının ürünlerine daha yakın bir velvetik çekicilikte olmalarını sağlıyor.

Keşif, dondurma markalarının daha fazla hakiki kaymaklılık algısının arttırılmasına ihtiyaç duymamalarına olanak vereceği için sağlık açısından büyük bir yarar teşkil ediyor. Araştırmacılar, ‘’BsIA’nın, imalatçıların daha az miktarda doymuş yağ asidi* kullanmalarını ve böylece daha az kalorili dondurmalar üretmelerini sağlayacağını’’ söylüyor ve ekliyorlar : ‘’ dondurmalar her zaman sağlıklı besinler olmayacaklar fakat, eğer bu protein dondurmaları erimeye karşı dirençli, daha düzgün ve daha iyi  bir hale getirebilirse hepimiz proteinin işlevi ve kullanılabilirliği konusunda hemfikiriz.’’

Proteinin dondurmalarımızı daha yavaş bir tempoda keyifle yememize olanak tanımasının yanında, çevre açısından da  yararlı olması mümkün. Şöyle ki, dondurmaların daha geç erimesi, imalatçıların, derin dondurucuların kullanımına  şimdiki kadar ihtiyaç duymayacakları ve  dondurmaların üretiminden  tüketiciye satışı yapılana kadar gelişen her basamakta kullanılan enerjiyi azaltacağı anlamına geliyor. (dondurmaların üretilmesi, taşınması ve satış işlemleri esnasında, dondurma içeriğinin donmuş bir halde kalabilmesi için yoğun bir enerji kullanımı söz konusudur) Muhakkak ki, erimeye karşı daha dirençli olan dondurmalar doğayı tek başına kurtarma konusunda yeterli değil. Fakat ufak dahi olsa, bu hususta bir miktar  katkı sağlayacakları da aşikar.

Edinburg Üniversitesi Fizik ve Astronomi Bölümü’nden Caid MacPhee bir basın açıklamasında:  ‘’ Bizler, hem tüketici hem de imalatçılar açısından dondurma sektörünün gelişimine olanak tanıyacak bu yeni içerikten ötürü oldukça heyecanlıyız’’ diyor.

Bilim insanları, BsIA poteini içeren, erimeye karşı daha dirençli dondurmaların 3 ila 4 yıl içerisinde piyasaya sunulacağını tehmin ediyorlar. Sonuç itibariyle, erimeye daha dirençli bu tip dondurmaları denemek için uzun bir süre beklememize gerek kalmayacak.

*Doymuş Yağ Asidi : Yağ asidi grubunun tüm karbonların hidrojene doyurulmasıyla oluşan, oda sıcaklığında katı halde bulunan yağ asitleridir. Genellikle tereyağ, margarin, iç yağ (sakatat, et); krema, kaymak, dondurma, süt, peynir ve yogurt gibi sür ürünlerinde bulunurlar. Bilimsel çalışmalar, diyet yapan insanların doymuş yağ kullanımı konusunda dikkatli olmaları gerektiğine işaret etmektedir. Çünkü bazı durumlarda bu yağlar vücutta bulunan kötü huylu kolesterolün (LDL- Low Density Lipoprotein) artışına yol açmaktadır.

Kaynak : ScienceAlert, "Melt-resistant ice cream coming soon to a cone near you", http://www.sciencealert.com/melt-resistant-ice-cream-coming-soon-to-a-cone-near-you