Gürkan Akçay

70.000 yıl önce, dünya biraz kasvetli bir yerdi. Homo erectus 'un soyu henüz tükenmiş ve hepimiz yas tutuyorduk. Fakat dikkatimiz kendi türümüzün yakın bir yokoluşuyla dağılmışken, bazı şahane şeyler güneş sistemimize oldukça yakınlara geliyordu; bir yıldız ve beraberindeki kahverengi bir cüce (gezegen olması için çok büyük, yıldız olması için de çok küçük ve soğukturlar.)

Astrophysical Journal Letters 'da bu hafta yayınlanan bir makalede, araştırmacılar; 70.000 yıl önce bir yıldızın oldukça yakınlara geldiğini ve güneş sisteminde buz kütlesinin bir miktarını kaybettiğini ortaya çıkardıklarını yazdılar. Söz konusu yıldız şuan güneş sistemimizden 20 ışık yılı uzaklıkta ve çok yavaş tanjansiyal bir şekilde hareket ediyor, fakat güneş sistemimize en yakın olduğu zamanda Dünya'dan 0.8 ışık yılı uzaktaydı, bu da astronomik uzaklık için oldukça yakın bir mesafedir. Bir kıyaslama olması için; şuan en yakın yıldız Proxima Centauri 'dir ve 4.2 ışık yılı uzaklıktadır.

Yıldızın resmi olarak ismi WISE J072003.20-084651.2, fakat kimse bu ismi söyleyemeyeceğinden takma ad olarak Scholz'ın Yıldızı (yıldız 2013 yılında Ralf-Dieter Scholz tarafından keşfedildi) dendi. Scholz'ın Yıldızı bugüne kadar resmi olarak gözlenmemişti, çünkü kırmızı bir cüce, oldukça sönük ve sıradan bir yıldız. Manyetik olarak aktif bir halde ve bu durum yıldızların binlerce kat daha parlak olmalarını sağlayan ışıma anının mümkün olabildiğini gösteriyor. Makale yazarı Eric Mamajek'e göre; yıldız büyük bir ışımaya sahip olsaydı ancak o zaman çıplak gözle görülebilirdi ve bu da dakikalarca ya da saatlerce sürerdi. Yani diyebiliriz ki; Sholz'ın Yıldızı nadir görülen bir ışıma anına denk geldiyse muhtemelen 70.000 yıl önceki atalarımız tarafından çıplak gözle görülebilmiştir.

Makale Referansı: doi:10.1088/2041-8205/800/1/L17