İdris Kalp
Akdeniz Üniversitesi - Çevirmen
Geçtiğimiz günlerde Science Bulletin dergisinde yayımlanan çalışmada, fizikçiler ilk kez olarak yaşayan bir canlının atomik hafızasını başka bir yere ışınlamak için bir yöntem öne sürdü. Bu yöntem aynı zamanda Schrödinger’in kedisininkine benzer bir duruma yol açarak, canlının kuramsal olarak aynı anda iki ayrı yerde bulunabilmesi için bir yol önermiş oluyor. Şu aşamada, bunun sadece bakteriler üzerinde nasıl gerçekleşeceğini bulmuş olsalar da, bu alanda uzmanlaştıkça daha karmaşık sistemleri ışınlamanın da yolunu bulabilirler.

“Bir mikroorganizmayı aynı anda iki farklı yerde tutmak için anlaması kolay bir yöntem öneriyoruz ve mikroorganizmanın kuantum durumunu ışınlamak için yönergeler sunuyoruz. Alışılmışın dışındaki bu çalışmamızın, canlıların kuantum ışınlanması ve bunun gelecekteki potansiyel uygulamaları üzerinde daha çok kişinin düşünmesi için bir ilham kaynağı olmasını umuyorum,” diyor Purdue Üniversitesi’nden Tongcang Li. Yaşayan bir canlının hafızası derken, kastedilen şeyin yaşamlarına ilişkin anıları olmadığına da dikkat etmek gerek. Canlının varlığına ilişkin atomik seviyedeki hafıza kastediliyor; yani içsel kuantum durumu (İng. internal quantum state).

Çalışma, Erwin Schrödinger'in 1935'te yayımladığı makalesinde ortaya attığı kediye atıfta bulunuyor. Bu kedi gözlemlenene kadar, aynı anda birden fazla farklı durumda, iki ya da daha fazla yerde yani süperpozisyonda bulunabiliyordu. Bu fikir, kuantum bilgisayarları heyecan verici yapan nedenlerin temelidir. Günümüz bilgisayarlarının ikili kodları oluşturan 0 ve 1 kombinasyonları ile sınırlı kalmak yerine, kuantum bilgisayarlarda kullanılan kübitler herhangi bir anda 0 ve 1’lerin süperpoze hallerinde bulunabilir. Bu da işlem kapasitelerini defalarca kat genişletebilir.

Li ve çalışma arkadaşlarına göre; eğer bakterilerin mikoplazma denilen yaygın bir türünü, donmuş bir hale gelene kadar soğutursanız, Schrödinger’in kedisinin başına gelen kuantum süperpozisyonunu elde etmekle kalmayıp, aynı zamanda kuantum durumlarının başka yerlere ışınlanmasına da olanak sağlayabilirsiniz. Basitçe yapmanız gereken şey, yaşayan bir bakteriyi elektromekanik zar osilatörü (İng. electromechanical membrane oscillator) denilen bir cihazın üstüne yerleştirmeniz ve ikisini birden kriyojenik (mutlak sıfıra yakın) sıcaklıklara kadar soğutmanızdır. Yakın zamanda yayımlanmış olan bir başka makalede bir osilatör zarını süperpozisyon durumuna sokmanın mümkün olduğu gösterilmişti. Buna dayanarak aynı şeyin, cihazın üstünde bulunan bakteriye de olacağını öne sürüyorlar.

“Öne sürdüğümüz şey, küçük bir mikrobu basitçe alüminyum zarın tepesine yerleştirmek. Alüminyum zar süperpozisyon durumuna geçtiğinde, mikrop da süperpozisyon durumuna geçecektir. Mantık bu kadar basit” diye anlatıyor Li, The Guardian gazetesi muhabiri Ian Sample’a verdiği röportajda. Bakteri süperpozisyon durumuna geçtiğinde içsel kuantum durumu hafızasının, süperiletken mikrodalga devreler kullanarak başka bir canlıya aktarılabileceğini söyleyen araştırmacılar, düşüncelerini şu şekilde açıklıyor: “Güçlü bir manyetik alan gradyanı ile, glisin radikalinin elektron spini gibi mikroorganizmaya ait içsel kuantum durumları, kütle merkezi hareketi ile dolaşık hale getirilebilir ve uzaktaki bir mikroorganizmaya ışınlanabilir. Organizmanın içsel kuantum durumları bilgi taşıdıkları için, bu öneri birbirlerinden uzaktaki iki organizma arasında bilgi veya hafıza taşınması için bir yöntem sunuyor.”

Li’nin The Guardian gazetesine anlattığına göre; deneyin ikinci aşaması, onu kullanışlı kılan asıl şey. Örneğin bu deney, mikroptaki DNA ve protein kusurlarını belirlemekte veya elektronu tekli elektron spini hassasiyetinde görüntülemekte kullanılabilir. Açıkçası bu öneri tamamıyla teorik ve hatta Li’nin kendisi bile bunun “alışılmışın dışında” olduğunu itiraf ediyor. Fakat yakın bir tarihte fizikçilerin, kara delikte yutulan bir maddenin hafızasının, kuantum ışınlamaya benzer bir mekanizmayla geri getirilebileceğini öne sürdükleri göz önüne alınırsa, bilim insanları muhtemelen, artık mantıksız bir hal alana kadar bu düşünce kervanına katılmaya devam edecekler. Bu yolculukta bulunmak zevkli olacak.

Kaynak: “Physicists propose new method to teleport the memory of a living creature”,  http://www.sciencealert.com/physicists-propose-new-method-to-teleport-the-memory-of-a-living-creature