Baran Bozdağ

Yale University tarafından gerçekleştirilen ve yeni yayımlanan bir araştırmada yaşlılık veya yaşlanma hakkında olumsuz inanç ve düşüncelere sahip olan insanların beyinde Alzheimer'a yol açacak yapısal ve kimyasal değişimlere daha açık ve daha çok yakalanan taraf oldukları tespit edildi.

Araştırmanın sonuçları değerlendirildiğinde, yaşlanma ile ilgili negatif fikir ve görüşlerle mücadele etmek (örneğin yaşlı insanların bitkin ve dermansız oldukları gibi) Alzheimer hastalığının hızlı gelişimini yavaşlatabilir ve olumlu sonuçlar ortaya çıkarabilir. Olası olumlu etkileri düşünüldüğünde Dünya'daki yaklaşık 40 milyon Alzheimer hastası sayısında ciddi düşüşler görülebilir ve Alzheimer'ın geciktirilmesi noktasında önemli adımlar atılabilir.

Araştırmanın bulguları dün itibari ile Psychology and Aging'de yayımlandı.

Toplum Sağlığı ve Psikoloji Yardımcı doçenti Becca Levy : "yaşlanma ile ilgili negatif inanışların yarattığı stresin beyinde patolojik değişimlere sebep olacağını düşünüyoruz. Bulgularımız düşündürücü olsa da, bu negatif inanışların değiştirilebileceğini ve pozitif yaşlılık düşüncelerinin empoze edilebileceğini fark etmemizi de sağladı. Böylelikle olumsuz sonuçların kaçınılmaz bir şey olmadığını da görmüş oluyoruz." açıklamasında bulundu.

Baltimore Longitudinal Study of Aging adı ile bilinen Amerika'daki en uzun süreli yaşlılık /yaşlanma çalışmasına dahil olan insanlardan unutkanlık sorunu yaşamayan ve sağlıklı olanları incelendi. MRI (Manyetik Rezonans Görüntüleme) sonuçlarına göre, yaşlanma hakkında daha olumsuz görüşlere sahip insanların hipokampuslarında gerçekleşen küçülmenin daha fazla olduğu gözlemlendi. BU bölgenin hafıza ve öğrenme ile direkt ilişkisi düşünüldüğünde sonuçlar daha dramatik bir önem arz etmektedir. Bu küçülme aynı zamanda bir Alzheimer indikatörü olarak kabul görmektedir.

Araştırmacılar daha sonra Alzheimer'ın diğer iki indikatörünü -- amiloid plakları (ki bu plaklar beyin hücreleri arasında oluşan protein plaklardır) ve nörofibriler yumaklar (bunlar da beyin hücrelerinin içerisinde yapılanan döner protein zincirleridir) --  incelemek için beyin otopsilerinden yararlandılar. Yaşlanma ile ilgili daha negatif düşünce , inanış ve tutumlara sahip olan katılımcılarda bu indikatörlerin daha yüksek oranda oluştuğu gözlemlendi. (Yaşlanma ile ilgili fikir beyanları plak ve protein zinciri ölçümlerinden 28 yıl önce gerçekleşmiştir)

Kaynak : Yale University. "Negative beliefs about aging predict Alzheimer's disease in study." ScienceDaily. ScienceDaily, 7 December 2015. <www.sciencedaily.com/releases/2015/12/151207145906.htm>.