Baran Bozdağ
Dünya genelindeki milyonlarca diyabet hastası her gün kan şekeri seviyelerini dengelemek ve ayarlamak için insülin iğneleri ile insülin enjeksiyonu uygulamak zorunda kalıyor. Buna karşılık acısız alternatifler de geliştirilmeye devam ediyor. Geçtiğimiz yıl geliştirilen insülin yongalarına ek olarak bilim insanları şimdi de ağız yolu ile alınan ve insülini bulunması gereken noktaya iğne olmadan küçük taşıyıcı kapsüller ile iletmeyi sağlayan bir tedavi geliştirdiklerini duyurdu.

American Chemical Society (ACS - Amerika Kimya Topluluğu) toplantısında çalışmalarını duyuran araştırmacılardan ekip lideri Mary McCourt; adına CholestosomeTM adını verdikleri bir teknoloji geliştirdiklerini ifade etti. CholestosomeTM nötr (asidik veya bazik olmayan), lipid (yağ) temelli ve farklı yeteneklere sahip bir parçacık olarak sunuldu.

İnsülini oral yolla alarak hedefe teslim etmenin önündeki en önemli engel mideden sağlam bir biçimde geçmesini ve kana karışmasını sağlamak olmuştur. İleri düzeyde asidik ve sert bir ortam olan mide, insülin gibi moleküller için uygun bir alan olmayabiliyor. Bu durum özelinde bağırsaklara geçmeden ve kan dolaşımına katılmadan protein yapısından dolayı sindirilerek yok olmaktadır.

Bu ciddi engeli aşmak için geliştirilen yöntemlerden birinde, koruyucu polimer kaplamadan paketlerin içine insülin yerleştirilerek mide asitlerinden korunması hedeflenmişti.

McCourt, Lawrence Mielnicki ve öğrencileri Jamie Catalano, McCourt/Mielnicki laboratuvarında geliştirilmiş olan yazının başında bahsi geçen teknoloji ile yeni bir taktik ortaya koydu ve paketlenmiş insülin geliştirdi. Bu yeni paketler doğal lipid moleküllerinden oluşuyor ve halihazırda lipozom adı ile bilinen ilaç taşıyıcılarından da farklılar.

Mielnicki, bilinen birçok lipozomun polimer kaplamaya ihtiyaç duyduğunu ancak kendi kullandıkları basit lipid ester moleküllerin buna ihtiyaç duymadığını belirtiyor.

Bilgisayar modelleri, lipidlerin küre kapsüller halinde birleştiği anda mide asitlerine dayanabilen nötr paketler ürettiğini gösteriyor. İlaçlar bu paketlerin içine yüklenebiliyor ve mini paketler mideden zarar görmeden geçebiliyor. CholestosomesTM bağırsağa ulaştığında vücut da bu paketçikleri absorbe edilerek kan dolaşımına katılacak besinler olarak tanıyor. Kan dolaşımı ile ilgili hücrelere iletildiğinde ise hücreler paketleri açarak insülini serbest bırakıyor.

Laboratuvar aşamasında araştırma ekibi bu paketlerle birçok molekülün teslimatını gerçekleştirdi. Yapılan deneylerde araştırmacılar büyük miktarda insülini CholestosomesTM içine yükleyerek, ilaç içeren solüsyon için en uygun pH ve iyonik konsantrasyonu belirledi.

Bir sonraki aşamada araştırmacılar formülasyonları optimize etmeyi, daha fazla hayvan testi gerçekleştirmeyi ve insan deneylerine geçebilmeyi hedefliyor.

Kaynak : American Chemical Society. "Insulin pill could make diabetes treatment 'ouchless'." ScienceDaily. ScienceDaily, 24 August 2016. <www.sciencedaily.com/releases/2016/08/160824084250.htm>.